1,5 % i löneökningstakt stärker svensk konkurrenskraft

Report this content

Idag lämnar vi ett bud till Facken inom industrin på 1,5 % i löneökningstakt. Nivån är avvägd för att stärka industrins konkurrenskraft och därmed förutsättningarna för hela den svenska ekonomin. På denna nivå är Teknikföretagen, Livsmedelsföretagen, IKEM, Trä- och möbelföretagen, SLA, Grafiska företagen, TEKO beredda att träffa en överenskommelse på ett, två eller tre år.

Budet är utformat i enlighet med Industriavtalets syfte att parterna måste ta ansvar för industrins internationella konkurrenskraft. Förhandlingarna måste ske med ett långsiktigt perspektiv och ge förutsättningar för konkurrenskraft, både i en stark och en svag global industrikonjunktur. Det måste ske genom att generella förutsättningar för industriell verksamhet stärks i Sverige. Det måste också ske genom att kostnadsnivåerna hålls nere, särskilt i det mycket osäkra konjunkturläge som vi nu befinner oss i. Och det måste ske genom att exportindustrin sätter ett tydligt ”märke” i procent för hela arbetsmarknaden.

Budet är utarbetat mot bakgrunden av att svensk exportindustri är inne i en långvarigt negativ trend med förlorade arbetstillfällen, svag produktivitet och tappade marknadsandelar. Arbetskraftskostnaderna har under flera år stigit mer än i våra viktiga konkurrentländer, både nominellt och reellt.

‒ IKEM:s medlemmar exporterar det mesta av sin produktion. Under de senaste två åren har exporten minskat trots en försvagad krona. Som en konsekvens av detta har produktions­volymerna minskat. Vi ser i dagsläget inga tecken i vår omvärld på att exportförutsättningarna ljusnar. Tvärtom verkar en stärkt krona tillsammans med en allmän världspolitisk ”oreda” dämpande på svenska exportmöjligheter. Det är därför oerhört viktigt att lönerna inte ökar på ett sätt som försvagar företagens konkurrenskraft, säger Jonas Hagelqvist, VD IKEM.

För mer information kontakta

Jonas Hagelqvist, vd IKEM, Tel direkt: +46 10 455 38 55, mobil: +46 730 80 77 66
Lars Askelöf, förhandlingschef IKEM, Tel direkt: +46 10 455 38 52, mobil: +46 730 66 03 42

Taggar: