Cancer i urinblåsa och urinvägar ökar - Tema på nationellt möte i Göteborg

• Varför får man cancer i urinblåsa och urinvägar, och varför ökar antalet fall?
  • Vad är symptomen och varningssignalerna?
  • Hur blir livet efter behandling?

Huvudtemat på årets stomidag 5 oktober i Göteborg är cancer i urinvägar och urinblåsa. Det är den fjärde vanligaste cancerformen hos män (2 300 fall 2016, enligt Cancerfondens rapport) och cancer i urinvägar ökar kontinuerligt.

- Det är många som drabbas av sjukdomen och den kryper tyvärr ner i åldrarna. Ett behandlingsalternativ vid cancer i urinblåsa och urinvägar kan vara att någon får en stomi. En del kan förlora förmågan att få barn. Information om dessa biverkningar, om symtom och att höja medvetenheten om denna cancerform kommer att bli en större del i ILCOS:s verksamhet, säger Eva Kindvall Vinkvist, ordförande ILCO Region Västra Götaland.

Medverkar gör bland andra urolog Viveka Ströck, Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg, urolog Jesper Swärd från Uddevalla sjukhus och sexolog Anna-Karin Larsson. På plats finns också en patient som berättar sin historia.

Fullständigt program här

Media hälsas välkomna

Plats och tid: Scandic Crown hotell i Göteborg, 5 oktober kl 09.00 – 16.00

Presskontakt:

Lena Bergling, 070 2345 158 eller Annika Eliasson, 0702 35 43 35. info@rmpmedia.se

ILCO tarm – uro – och stomiförbundet är en ideell intresseorganisation för alla med en sjukdom eller missbildning i tarmsystem och/eller urinvägar, närstående och övriga intresserade. Det uppskattas att 25 000 svenskar har stomi. En stor målgrupp för verksamheten är personer med tarmcancer och cancer i urinvägar.

kunna leva ett liv som så lite som möjligt begränsas av sjukdomen. Förbundet och länsföreningarna arbetar tillsammans för att samhällets stöd och insatser ska göra detta möjligt. ILCO är en del av Nätverket mot cancer.  www.natverketmotcancer.se