• ILCO/

Magtarmsjukdomar ökar i Sverige - onödigt lidande för flera patientgrupper

Magtarmsjukdomar ökar dramatiskt, särskilt bland unga. De flesta sjukdomar är kroniska och går inte att bota.
På Värdsstomidagen ”World Ostomy Day” i Göteborg 6 oktober, medverkar Ingvar Bosaeus, överläkare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset Göteborg, som har lett arbetet med sjukhusets nya tarmsviktsmottagning, den första och enda i nuläget i Sverige. Han kommer att berätta om varför en tarmsviktmottagning är nödvändig och hur man bäst behandlar den svårt sjuka gruppen med korttarmssyndrom.
Maria Gullberg, som tack vare ny behandling för sitt korttarmssyndrom gått från ett inlåst liv i hemmet och på sjukhus till att i dag vara tillbaka i arbete, berättar om sitt liv.

ILCO Västra Götalands länsförening kommer att redovisa resultaten från den medlemsundersökning man genomfört gällande stomi och livskvalitet. Det finns cirka 5 400 personer med stomi i Västra Götalandsregionen.

Fullständigt program

Media hälsas välkomna!
Plats: Scandic Crown hotell, Göteborg
Tid och plats:
6 oktober, kl. 10.00 – 16.45.
Frågor:

Bo Karlsson, förbundsordförande ILCO Tarm- uro- och stomiförbundet, 070 – 380 00 52.
Eva Kindvall Vinkvist, ordförande ILCO Västra Götalands länsförening, 0706–691024.
Presskontakt:
Annika Eliasson, 0702-35 43 35.

ILCO Tarm- uro- och stomiförbundet är en ideell intresseorganisation vars målgrupp är alla med en sjukdom eller missbildning i tarmsystem och/eller urinvägar oavsett om de för närvarande är stomi/reservoaropererade eller inte samt naturligtvis även alla närstående och övriga intresserade.
En stor målgrupp för ILCO:s verksamhet är personer med tarmcancer och cancer i urinvägar. ILCO är en av medlemsorganisationerna i Nätverket mot cancer samt en av huvudmännen i Cancerfonden.