Vem orkar gå på toa 50 gånger per dag?

”Var är närmaste toalett?”
”När måste jag ta mitt livsuppehållande dropp, hinner jag ens lämna hemmet?”

Kring de två frågorna kretsar vardagen för en liten grupp individer som ILCO sätter fokus på under årets Stomidag i Karlstad 1 oktober.
Personerna lever med så kallat korttarmssyndrom och är en svårt utsatt patientgrupp vars korta tarm kan ha sin orsak i en inflammatoriska tarmsjukdomar (Crohns sjukdom) eller cirkulationsstörningar i tarmen. Inflammatoriska tarmsjukdomar ökar framför allt bland unga i Sverige, och förekomsten är bland den högsta i världen.

I en ny undersökning, ”Hur mår din tarm?”, bland 150 personer med korttarmssyndrom och som presenteras på Stomidagen 1 oktober, visar sida upp och sida ner svart på vitt att det är oerhört tufft och isolerande att leva med korttarm. Det kan handla om 50 toalettbesök och dropp i flera timmar varje dag. ILCO kräver nu radikala förbättringar i hela landet.

-I undersökningen uppger så många som 70 % att de är hindrade att utöva sociala aktiviteter såsom resor, idrott, biobesök vara på stranden. Av de yngre är 50 % helt eller delvis sjukskrivna eller har sjukpension, säger Bo Karlsson.

Pressinbjudan Stomidagen, innehåll bland annat:

• Bo Karlsson, ordförande i ILCO och själv korttarmspatient. Presenterar nya undersökningen.
  • John Widström, överläkare vid gastroenheten, Centrallasarettet Karlstad. ”Vad är korttarmssyndrom, varför får man det och hur ska det behandlas?”
  • Maria, 63, och Sara 37, två kvinnor som till följd av Crohns sjukdom har korttarmssyndrom.

Datum: 1 oktober 2016
Plats: Hotell Gustaf Fröding, Karlstad
Tid: 10.00 – 16.15 (undersökningen presenteras kl. 10.45)
Program:
www.ilco.nu/stomidag

Presskontakter:
Lena Bergling, 070–2345 158, Annika Eliasson, 0702–35 43 35.

ILCO Tarm- uro- och stomiförbundet är en ideell intresseorganisation vars målgrupp är alla med en sjukdom eller missbildning i tarmsystem och/eller urinvägar oavsett om de för närvarande är stomi/reservoaropererade eller inte samt naturligtvis även alla närstående och övriga intresserade.
En stor målgrupp för ILCOs verksamhet är personer med tarmcancer och cancer i urinvägar. ILCO är en av medlemsorganisationerna i Nätverket mot cancer samt en av huvudmännen i Cancerfonden.