Johan Glans ger sig ut på “World tour of Skandinavien”

Report this content

Efter framgångarna med sin förra turné “World tour of Skåne” och två år som skådespelare i “Spamalot” och filmen “Kvarteret Skatan reser till Laholm” återvänder Johan Glans till stand up-scenen med en helt ny föreställning hösten 2012. Han inleder “World tour of Skandinavien” i Norge och fortsätter sedan till Finland, Danmark och Island innan det blir Sverigepremiär den 10 oktober i Halmstad. Därefter följer en 38 föreställningar lång turné över hela landet ända fram till våren 2013. Biljetterna släpps den 26 april.

Johan Glans har arbetat professionellt som stand up-komiker ända sedan 1994. I “World tour of Skandinavien” återvänder han till stand up-scenen efter två år som skådespelare i teatersuccén “Spamalot” och filmen “Kvarteret Skatan reser till Laholm” som gick upp på biotoppens förstaplats.

– Jag längtar efter att återvända till stand up-scenen, berättar Johan Glans. Det har varit jätteroligt att spela teater i peruk och rustning i två år och nu ser jag verkligen fram emot att få ställa mig på scen med bara en mikrofon och en rutig skjorta. Stand up är det jag började med och det är fortfarande det roligaste jag vet.

Som namnet antyder går “World tour of Skandinavien” utanför Sveriges gränser. Turnén inleds i Norge och fortsätter sedan till Finland, Danmark och Island innan den anländer till Sverige och Halmstad den 10 oktober. Därefter blir det över 38 föreställningar runt om i landet i en turné som pågår till våren 2013.

Det blir första gången Johan Glans uppträder i Danmark och på Island och han är inte helt lugn inför uppgiften.

– Det är pirrigt, jag har ju aldrig gjort föreställningar i Danmark eller Island förr och aldrig uppträtt på engelska. Många svenska referenser är ju helt obegripliga för danskar och islänningar och andra svenska komiker har sagt till mig att Danmark, “det går ju inte”. Så det blir en utmaning, men i värsta fall har jag åtminstone fått något att berätta om när turnén når Sverige.

Turnéplan

Måndag 3/9, Oslo - Latter ( Premiär)
Tisdag 4/9, Oslo - Latter
Onsdag 5/9, Bergen - Ricks

Onsdag 12/9, Vasa - Ritz
Torsdag 13/9, Åbo - Svenska teatern
Fredag 14/9, Helsingfors - Lilla teatern
Lördag 15/9, Åland - Alandica

Fredag 21/9, Köpenhamn
Lördag 22/9, Århus

Island
Lördag 29/9, Island - Reykjavik National Teater

Onsdag 10/10, Halmstad - Halmstads teater
Fredag 12/10, Göteborg - Draken
Lördag 13/10, Göteborg - Draken
Söndag 14/10, Göteborg - Draken
Onsdag 17/10, Växjö - Växjö konserthus
Torsdag 18/10, Karlskrona - Konserthusteatern
Fredag 19/10, Kalmar - Kalmarsalen
Fredag 26/10, Linköping - Konsert & kongress
Lördag 27/10, Jönköping - Jönköpings konserthus (Biljetter via www.programbolaget.se)
Söndag 28/10, Vara - Vara konserthus
Fredag 9/11, Västerås - Västerås konserthus
Lördag 10/11, Uppsala - Konsert & kongress
Söndag 11/11, Norrköping - Louis de Geer
Onsdag 14/11, Luleå - Kulturens Hus
Torsdag 15/11, Piteå - Studio Acusticum
Fredag 16/11, Umeå - Aula Nordica
Lördag 17/11, Sundsvall - Tonhallen
Fredag 23/11, Falun - Stadsteatern
Lördag 24/11, Gävle - Gävle konserthus
Söndag 25/11, Örebro - Örebro konserthus
Torsdag 29/11, Eskilstuna - Lokomotivet
Fredag 30/11, Karlstad - Scalateatern
Lördag 1/12, Lidköping - De la guardi

Tisdag 22/1, Stockholm - Cirkus
Onsdag 23/1, Stockholm - Cirkus
Fredag 1/2, Lund - Färs & Frosta Sparbank Arena (Biljetter via www.anagramproduktion.se)
Lördag 2/2, Lund - Färs & Frosta Sparbank Arena (Biljetter via www.anagramproduktion.se)
Fredag 8/2, Lund - Färs & Frosta Sparbank Arena (Biljetter via www.anagramproduktion.se)
Lördag 9/2, Lund - Färs & Frosta Sparbank Arena (Biljetter via www.anagramproduktion.se)
Fredag 8/3, Visby - Strand

Biljetter
Biljetter kan från och med 26 april 2012 köpas via www.ticnet.se till alla föreställningar utom i Lund (www.anagramproduktion.se) och Jönköping (www.programbolaget.se).

Om Johan Glans
Johan Glans har arbetat professionellt som stand up-komiker sedan debuten 1994, bland annat med egna föreställningar som “World tour of Skåne” och ”I Räkans tecken”. Han är en av personerna bakom fenomenet Kvarteret Skatan som har miljontals visningar på Youtube och gått som tv-serie i tre säsonger på SVT, två teaterföreställningar och nu senast blivit långfilmen “Kvarteret Skatan reser till Laholm”. Han har även medverkat i filmerna “Cornelis” (2010), ”Åsa-Nisse – Wälkome to Knohult” (2010) och ”Vi hade i alla fall tur med vädret - igen” (2008). På tv har han synts i bland annat “Parlamentet” (TV4 2007-2011), “Morgonsoffan” (SVT 2009-2010), ”Roast på Berns” (Kanal 5 2010), “Extra Extra” (TV3 2006-2007), “Räkfrossa” (SVT 2000) och “Släng dig i brunnen” (SVT 1996-2000).

Dessutom är Johan Glans en av våra mest prisbelönta komiker. Han vann redan 1998 humorutmärkelsen Bubbenpriset och har sedan dess även blivit utsedd till Årets manliga komiker 2003 och fått Povel Ramels Karamelodiktpris 2011.

Mer information om föreställningen hittas på www.johanglans.se och www.csnoje.se
Pressbilder finns på www.johanglans.se/press

För frågor om turnén eller produktionen:
Cecilia Stenborg på CS Nöje, 0708-69 71 17, cicci@csnoje.se

För pressfrågor: