Nu släpps Grande Roses debutalbum i Sverige

Report this content

Efter 10 år som liveband och fyra EP:s är det den 3 april äntligen dags för Grande Roses att släppa sin första fullängdare “Disease”. Så här arga, hårda och energistinna har vi aldrig hört Grande Roses. Det är inte konstigt, “Disease” blev nämligen till mot alla odds. Bara några veckor innan inspelningen skulle starta dumpades Grande Roses av sitt skivbolag. Trots sveket vägrade bandet ge upp och nu kommer revanschen. Idag hyllas “Disease” i Tyskland, där albumet redan släppts. Recensenterna beskriver det som en “fantastisk debut” och jämför Grande Roses med Sisters of Mercy och sångaren Göran Messelt Andersson med Nick Cave. Nu är det Sveriges tur. Samma dag som debuten släpps är det releasefest på Debaser i Stockholm och därefter väntar vårturné i Östersund, Åre, Karlstad, Malmö, Norge och Tyskland.

Två veckor innan det var dags för Grande Roses att gå in i studion för att spela in “Disease” bestämde sig EMI för att hoppa av samarbetet. Det var som en smäll rakt i ansiktet. Men istället för att ge upp bestämde sig Grande Roses att köra på ändå, utan storbolag i ryggen, och såg till att utnyttja ilskan till att spela in sin argaste och intensivaste rock någonsin. Nu är det revanschdags. "Disease" släpps i veckan i Tyskland och albumet fullkomligt översvämmas av superlativ från tyska recensenter som inte kan få nog av det svenska rockundret. Mot alla odds har Grande Roses lyckats vända sveket till succé. Idag är bandet stolta över nya plattan.

– Det var som om jag blev 10 kilo lättare när jag fick hem “Disease”. Jag lyssnade inte på den. Jag bara satt och andades ut, säger Grande Roses sångare Göran Messelt Andersson. Vi har ju släppt skivor förr men då har det inte varit samma slit och ekonomiska frustration som det blev denna gång. Jag har lagt så mycket vrede i den här plattan och nu kan jag äntligen lägga allt i en låda och glömma det ok det kommit att bli. Det är fint. Som på film ungefär.

Grande Roses spelade in “Disease” i Second Home-studion i Umeå under hösten 2012 och albumet har de producerat tillsammans med Henrik Oja (Säkert!, The Perishers och David Sandström). Mixat har Frans Hägglund (Kriget, Refused och The Hellacopters) gjort.

”Disease” finns på Spotify, iTunes och Wimp från och med den 3 april.

Låtlista

Disease

Bullets

Radio Heartbreak

Sold out our time

You ́re never gonna change

As the poison it is

Love in reign

Waiting for the night

Sunken ship

Yours

Turnéplan Grande Roses våren 2013

3 april – Stockholm, Debaser Slussen (releasefest)

5 april – Östersund, Storsjöteatern

6 april – Åre, Villa Tottebo

12 april – Oslo, The Crossroad Club

13 april – Karlstad, Pace

20 april – Malmö, Debaser

1 maj – Frankfurt, 11er

2 maj – München, Orangehouse

3 maj – Hamburg, Grüner Jäger

5 maj – Berlin, Cassiopeia

6 maj – Köln, MCT

Pressröster om ”Disease”

"en graciös, tidlös skönhet”

RCN – Townmagazine in Nuernberg

”fantastisk debut”

Metal Hammer

”uppfriskande annorlunda Scandi-rock”

LEGACY

”De skriver låtar som är större än hela riket."

Earshot

”spännande rock”

SLAM

Mer om Grande Roses

Grande Roses bildades 2003 i Duved i Åre. Då spelade de alternativcountry, men med åren har soundet kommit att förändras och bli allt tyngre och mörkare. Nu när albumdebuten “Disease” står för dörren är det snarare som en postpunk-kvintett vi lär känna Grande Roses.

Bandet består av sångaren Göran Messelt Andersson, Erik Berg på elbas, Magnus Eklund och Johan på elgitarr och Emil Karlsson på trummor.

Sedan starten har Grande Roses släppt fyra EP:s, varav den senaste “Hide” från 2011 innehåller “Dancing away” och “Go home” som båda spelats flitigt på P3. Den 3 april släpps “Disease” och därefter väntar vårturné med spelningar i Sverige, Norge och Tyskland.

Instagram: granderoses

Videon till singeln “Radio Heartbreak”: http://www.youtube.com/watch?v=qJ1rgDKfG00

För intervjuer och pressbilder vänligen kontakta ILES PR:

Ellinor Wannmyr, 073 908 12 83, ellinor@iles.se

Taggar: