Delårsrapport 9 månader 1 maj 2000 - 31 januari 2001

Delårsrapport 9 månader 1 maj 2000 - 31 januari 2001 Verksamhetens nio månader och tredje kvartal i sammandrag · Koncernens omsättning ökade med 15% till 146,3 (126,8) Mkr. Tredje kvartalets omsättning uppgick till 55,0 (51,9) Mkr. · Koncernens resultat uppgick till -10,2 (5,3) Mkr. Resultatet för tredje kvartalet var - 4,2 (1,9) Mkr. · Vision Park Entertainment AB (VPE) lade i februari, efter rapportperiodens utgång, ett offentligt bud på Independent Media Group Sweden AB (IMG) motsvarande 1,53 aktier i VPE mot 1 aktie i IMG. · Ett samgående skapar ett av Nordens största bolag inom digital underhållning med betydande kostnads- och intäktssynergier. · IMGs styrelse stöder VPEs bud. · I februari, efter rapportperiodens utgång, tecknade IMG avtal med SVT avseende produktion av en CD-ROM-version av julkalendern 2001. · Koncernen i sammandrag 1 november 2000 - 31 januari 2001 (Mkr) 2000/01 1999/00 Rullande 1999/00 1998/99 9 9 12 12 12 månader månader månader månader månader Omsättning 146,3 126,8 177,7 158,2 126,5 Resultat före av- och 2,2 17 0,4 15,2 4,1 nedskrivningar Resultat före skatt -10,2 5,3 -15,0 0,5 -6,5 Medelantalet anställda 72 61 65 53 Balansomslutning 104,1 97,2 91,9 78,6 Soliditet % 48 51 48 56 Koncernen · Omsättning: 146,3 (126,8) Mkr. Tredje kvartalet 55,0 (51,9)Mkr. · Resultat: -10,2 (5,3) Mkr. Tredje kvartalet -4,2 (1,9) Mkr. Koncernens omsättning ökade under 9 månadersperioden med 15 procent till 146,3 Mkr. Det försämrade resultatet hänförs huvudsakligen till utvecklingskostnader inom E-tainment samt lägre resultat inom affärsområdena Multimedia och Video/DVD pga lägre julförsäljning och senarelagda releaser. Finansiell ställning och likviditet De disponibla likvida medlen inkl outnyttjade kreditutrymmen uppgick per den 31 januari till 17,5 Mkr. Koncernens soliditet uppgick till 48 procent. Investeringar Under de tre första kvartalen investerade koncernen 18,7 Mkr varav 13,1 Mkr i rättigheter inom områdena Musik, Multimedia och Video/DVD. Vision Park Entertainments bud på Independent Media Group Styrelsen för Vision Park Entertainment AB lämnade i februari, efter rapportperiodens utgång, ett offentligt erbjudande till aktieägarna i Independent Media Group Sweden AB. Genom ett samgående skapas ett av Nordens största bolag inom digital underhållning. Bolaget kommer att ha verksamhet i Danmark, Finland, Norge och Sverige och en omsättning på mer än 250 MSEK. IMGs styrelse och företagsledning ställer sig positiva till budet och aktieägare motsvarande 60% av rösterna samt 30% av kapitalet i IMG har förbundit sig att acceptera budet. Behovet av konsolidering i branschen för digital underhållning är tydligt. Samgåendet ger en starkare marknadsposition med betydande intäktssynergier och kostnadsbesparingar. Vision Park och IMG passar strukturellt väl ihop med kompletterande produktportföljer och geografisk marknadsnärvaro. Den starkare marknadspositionen förväntas också ge positiva intäktssynergier som ett resultat av en bättre förhandlingsposition gentemot både leverantörer och kunder. Ledningarnas gemensamma bedömning är att samgåendet kommer att ge betydande samordningsvinster, främst inom distribution, försäljning och administration, om cirka 25 MSEK årligen från och med år 2002. Full effekt förväntas uppnås från och med kvartal 3 år 2001. Video/DVD · Omsättning: 51,7 (58,3) Mkr. Tredje kvartalet 20,6 (24,5) Mkr. · Resultat: 3,1 (9,7) Mkr. Tredje kvartalet 1,5 (4,8) Mkr. · Avtal klart med SVT för julkalender på Video för 2001 · Marknaden för DVD ökade med 300 procent under år 2000. Försäljningen av DVD skivor i Sverige ökade med 300 procent under år 2000. Försäljning av VHS utvecklas stabilt och ökade under år 2000 med ca 2 procent. Under tredje kvartalet lanserades bl a "Det bästa med Reuter & Skoog", julkalendern "Ronny & Julia" och en nordisk DVD-release med 3 titlar från National Geographic - "Secrets of the Titanic", "30 years of NG Specials" och "Nature's Fury". Omsättningen och resultatet för niomånadersperioden har påverkats av lägre julförsäljning och uppskjutna utgivningar av bl a Killinggänget samt höga returer. Under fjärde kvartalet kommer bl a reseskildringen "Full Circle" med Michael Palin, ytterligare 3 nordiska DVD-releaser från National Geographic "The battle for Midway", "The Photographers" och "Return to Everest" att ges ut på DVD. Dessutom kommer bästsäljarna "Torsk på Tallinn" och "Ur löjlig synvinkel" med Robert Gustafsson i unika samlarutgåvor på både VHS och DVD. I april är det release på "Uppdrag Mord: The Movie" på VHS och DVD, baserad på den populära TV-serien. Samarbetet med NRK och YLE har utvecklats positivt och bidrar till successivt ökad omsättning i Norge och Finland. Multimedia · Omsättning: 42,4 (42,6) Mkr. Tredje kvartalet 18,8 (19,3) Mkr. · Resultat: -5,0 (1,4) Mkr. Tredje kvartalet -3,1 (1,9) Mkr. · Avtal med SVT avseende Julkalendern år 2001. Försäljningen av CD-ROM spel minskade med 20 procent under år 2000. Trots detta var affärsområde Multimedias omsättning för niomånadersperioden i nivå med motsvarande period föregående år. Resultat för perioden var 3,6 Mkr lägre än föregående år, vilket främst hänförs till få utgivningar under tredje kvartalet samt lägre marginaler. Under tredje kvartalet gjorde Ronny & Julias julkalender stor succé och uppföljaren "Ronny & Julia i rampljuset" releasades. Under kvartal fyra kommer flickspelet "Prinsessan Sissi" (känd från TV3) samt "Slottet" (interaktiv rundvandring och äventyrsspel) att ges ut. Musik · Omsättning: 52,2 (17,4) Mkr. Tredje kvartalet 15,6 (4,8) Mkr. · Resultat : -1,3 (-8,4) Mkr. Tredje kvartalet -0,2 (-3,7) Mkr. · Kraftigt ökad omsättning och förbättrat resultat. Omsättningen i affärsområde Musik ökade under niomånadersperioden med 200 procent. Den kraftiga ökningen beror i huvudsak på förvärvet av SDS i maj 2000. Resultatförbättringen om ca 7 Mkr beror främst på framgångsrika utgivningar, ökad försäljning och god kostnadskontroll. Produktioner med Tito Beltran och Robert Wells har getts ut under Q3. E-tainment · Omsättning: 0 (0) Mkr. Tredje kvartalet 0 (0) Mkr. · Resultat: -6,3 (-0,5) Mkr. Tredje kvartalet -2,1 (-0,5) Mkr. · Utveckling av mobilt underhållningskoncept påbörjat. · Samarbetsavtal med Markoolio tecknat. Utvecklingskostnaderna ökade med ca 6 Mkr under niomånadersperioden. Satsningen på underhållningsportalen mungoworld.com har fortsatt under tredje kvartalet. Portalen kommer att lanseras utanför Sverige när formatet färdigutvecklats. En modell för "Video on Demand" och "Games on demand" utvecklas också i syfte att skapa en digital distributionskanal som komplement till den fysiska distributionen. De första tjänsterna beräknas kunna lanseras under våren 2001. Avtal har tecknats med artisten Markoolio avseende medverkan på mungoworld.com. Markoolio kommer också att medverka på ett CD-rom spel som beräknas lanseras under 2001. Mobil underhållning i form av SMS-tävlingar och spel kopplade till IMGs produktkatalog är under utveckling. E-tainment arbetar också med utveckling av IMGs katalog av rättigheter. Utsikter för innevarande verksamhetsår Omsättningen för verksamhetsåret beräknas öka till ca 180 (158) Mkr. Resultatet för verksamhetsåret förväntas bli betydligt lägre än föregående år. För att återställa lönsamheten arbetar ledningen nu med att reducera kostnaderna i alla enheter och fokusera på verksamhet med förutsättningar att nå tillfredställande lönsamhet. Dessa insatser beräknas få full effekt fr o m nästa verksamhetsår. Kommande rapporttillfällen under verksamhetsåret 2000/2001 Bokslutskommuniké 13 juni 2001 Bolagsstämma 23 augusti 2001 Borås den 5 mars 2001. Independent Media Group Sweden AB (publ) Joakim Hedin Verkställande Direktör Kommande händelser inför Vision Park Entertainments bud på Independent Media Group 2001-03-16 (cirka) Prospekt tillgängligt 2001-03-19--04-06 Anmälningstid 2001-03-21 Kl 10.30 Extra bolagsstämma Vision Park, Grand Hotel Stockholm 2001-04-10 (cirka) Offentliggörande av om budet fullföljs 2001-04-12 (cirka) Likvid erläggs 2001-04-20 (cirka) Avnotering av IMG på O-listan Besök Independent Media Groups hemsida Rapporter, pressmeddelanden med mera presenteras även på Independent Media Groups hemsida www.independent-mg.se För mer information, kontakta gärna, Joakim Hedin, 033 - 44 25 00/01 (direkt), eller 0705-21 53 00, email: joakim.hedin@independent-mg.se. Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/05/20010305BIT00430/bit0001.doc Hela bokslutskommunikén http://www.bit.se/bitonline/2001/03/05/20010305BIT00430/bit0001.pdf Hela bokslutskommunikén