Independent Media Group och Utfors lanserar mungoworld.com via Utfors bredbandsnät och inleder strategiskt samarbete med Mogul.com E-tainment Sweden AB lanserar tillsammans med Utfors sin barnsajt mungoworld.com och signerar avtal om att streama bredbandstjänsten Mungoworld med innehåll som video och CD-ROM spel via Utfors bredbandsnät. Tjänsten har en tydlig barnunderhållningsprofil och är utvecklad av Mogul Sweden AB. Detta är starten på ett större strategiskt samarbete mellan Mogul och E-tainment när det gäller utveckling av Mungoworld på Internet. -Mungoworld är en paketering av IMGs befintliga produkter fast på ett nytt media, men paketeringen i sig är ett eget varumärke med ett starkt innehåll. Vi bygger en ny affärsmodell tillsammans med Utfors som genererar nya intäktsmodeller, men tanken är också att vi ska utveckla varumärket även på andra media, och därmed dra nytta av synergi effekterna av att vara en innehållskoncern med flera mediabärare, säger Joakim Hedin, koncernchef, Independent Media Group AB. E-tainment har ambitionen att bli största innehållsleverantören på digitala media inom barn och familjeunderhållning och satsar stort på bredband i denna lansering. -Utfors kommer under den närmaste tiden driftsätta ett mycket avancerat nät som är konstruerat för att distribuera mycket stora datamänger från innehållsleverantör till konsument. Utfors tecknar nu ett antal strategiska avtal för att utveckla och realisera distributionen av banbrytande tjänster till Utfors abonnenter. Säger Jan Werne Vd på Utfors AB. -På Mogul är vi mycket nöjda över förtroendet att få arbeta med E-tainment och Utfors i utvecklingen av Mungoworld. Långsiktigt samarbete av denna typ, där strategisk rådgivning, teknisk kompetens och icke minst kreativitet krävs, ligger helt i linje med Moguls affärsmodell att hjälpa våra kunder i deras Internetsatsningar. Säger Hans Carlsson, marknadschef på Mogul Sweden AB. För ytterligare information kontakta: Joakim Hedin, VD, Independent Media Group AB, 033 - 44 25 01 eller 0705-21 53 00 joakim.hedin@independent-mg.se, www.independent-mg.se Markus Boberg, informationschef på Utfors AB, tfn 08 - 5270 30 16 eller markus.boberg@utfors.se Hans Carlsson, marknadschef på Mogul Sweden AB, tfn 08-450 32 00, mobil 0708-88 84 04 hans.carlsson@mogul.com Independent Media Group bedriver verksamhet inom underhållningsområdet. Verksamheten omfattar utgivning och utveckling av multimediaprodukter för barn och ungdomar, skivbolag med omfattande export, försäljning av köpfilmer på video samt försäljning och distribution av video, DVD, musik och multimedia genom egna säljbolag i Sverige, Norge och Finland. Koncernen är även aktiv inom de nya mediaområdena med fokus på rättigheter för digital distribution. Independent Media Group är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (ticker IMG). Utfors AB är en ledande svensk data- och telefonioperatör med egen infrastruktur och levererar IP-baserade (Internet Protocol) höghastighetstjänster till företag och privatkunder i Norden. Under år 2000 färdigställer Utfors ett 6000 km långt bredbandsnät för data och telefoni som ansluter de 75 största städerna i hela Sverige plus Oslo, Köpenhamn och andra danska storstäder samt Helsingfors.Utfors har ca 170 anställda i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Överkalix och har idag mer än 250 000 telefoni- och Internetkunder. Utfors AB ägs huvudsakligen av Norsk Vekst och Litorina Kapital samt ett antal institutionella placerare. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/30/20000630BIT00650/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/30/20000630BIT00650/bit0002.pdf