Centers for Medicare and Medicaid Services slutför ersättningsbeslut och fastställer en ersättning på USD 897 för Immunovias IMMray PanCan-d-test

LUND (SWEDEN) – Immunovia (Nasdaq Stockholm: IMMNOV) meddelade idag att Centers for Medicare and Medicaid Services (CMS) har slutfört sitt ersättningsbeslut och satt den till USD 897 för Immunovias IMMray PanCan-d-test. Den fastställda ersättningen trader i kraft den 1 januari 2023.

Efter remissperioden instämde CMS i rekommendationen från Clinical Diagnostic Laboratory Test (CDLT) Advisory Panel att likställa IMMray PanCan-d-testets pris med kod 81503, varumärkesnamn OVA1, och satte ett pris på USD 897 för Immunovias test.

“CMS-beslutet är en viktig milstolpe i kommersialiseringsarbetet för vårt IMMray PanCan-d-test och ytterligare ett steg på vår väg mot ersättning. Vi är mycket nöjda med CMS beslut eftersom det förstärker värdet av vårt IMMray PanCan-d-test. Vi fortsätter att avancera i vårt uppdrag att säkerställa att patienter har tillgång till testning för tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer hos riskgrupper”, säger Philipp Mathieu, vd och koncernchef för Immunovia.

CMS är en federal myndighet inom United States Department of Health and Human Services som tillhandahåller sjukvårdsförsäkring till mer än 100 miljoner människor i USA. CMS sätter grunden för ersättning för laboratorietester genom avgiftsschema för kliniska laboratorier (CLFS).

Mer information om ersättning- och kodningsbeslutet finns på CMS webbplats under ”Final Payment Determinations”.

Philipp Mathieu

Vd och koncernchef
philipp.mathieu@immunovia.com

karin.almqvist.liwendahl@immunovia.com

Immunovia AB är ett diagnostikföretag med visionen att revolutionera den blodbaserade diagnostiken och öka överlevnadsfrekvensen för patienter med cancer.

Vår första produkt, IMMray® PanCan-d, är det enda blodtest som för närvarande är tillgängligt på marknaden för tidig upptäckt av cancer i bukspottkörteln. Testet har oöverträffad klinisk prestanda. Kommersialiseringen av IMMray® PanCan-d startade i augusti 2021 i USA där IMMray® PanCan-d erbjuds som ett laboratorieutvecklat test (LDT) exklusivt av Immunovia, Inc. För mer information, se: www.immunoviainc.com.

Immunovia samarbetar och engagerar sig med vårdgivare, ledande experter och patientgrupper globalt för att göra detta test tillgängligt för alla högriskgrupper för bukspottkörtelcancer.

USA, den första marknaden där IMMray® PanCan-d är kommersiellt tillgängligt, är världens största marknad för upptäckt av cancer i bukspottkörteln med ett uppskattat värde på mer än 4 miljarder USD årligen.

Immunovias aktier (IMMNOV) är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.immunovia.com.