IMMUNOVIA ANSLUTER SIG TILL FLER ÄN 40 GLOBALA ORGANISATIONER SOM SAMARBETAR MOT BUKSPOTTSKÖRTELCANCER VID INVIGNINGSMÖTE

World Pancreatic Cancer Coalition har för avsikt att öka medvetenheten, på ett sätt som aldrig tidigare skett, för en sjukdom med den lägsta överlevnadsgraden av alla större cancersjukdomar.

LUND, Sverige - (9 maj, 2016). Den nybildade samarbetsorganisationen World Pancreatic Cancer Coalition (WPCC) samlas för sitt konstituerande möte i Orlando, Florida, den 11 maj, 2016. Vid mötet  förenas mer än 60 personer som representerar 40 grupper från hela världen som arbetar med bukspottskörtelcancer. WPCCs mål är att driva på för omvälvande förändring för dem som drabbas av cancer i bukspottskörteln.

"Genom att stå unisont, hoppas vi att kunna rädda fler liv och skapa en ljusare framtid för individer som är drabbade av denna sjukdom som har den lägsta utsikten för överlevnad jämfört med andra större cancersjukdomar", säger Julie Fleshman, JD, MBA, ordförande för WPCC och VD för Pancreatic Cancer Action Network.

Globalt är pankreascancer den sjunde vanligaste orsaken till cancerrelaterad död hos män och kvinnor kombinerat.1 Bara 2-10 procent av dem i världen som diagnostiserats överlever fem år.2

För tre år sedan, under 2013, påbörjade patientorganisationer för pankreascancer från hela världen, understödda och sponsrade av Celgene Corporation, diskussioner om hur man bäst kan stödja varandras insatser och samtidigt öka det globala medvetandet för den dödliga sjukdomen.

"Vi insåg att genom att arbeta tillsammans får vi en mycket större inverkan än summan av våra egna insatser", säger Mats Grahn, VD Immunovia. "Vi gick snabbt till handling i år för att bli en del av det inledande mötet i World Pancreatic Cancer Coalition (WPCC), som är ett fantastiskt initiativ för att höja den globala medvetenheten."

World Pancreatic Cancer Coalition kommer att övervaka den årliga World Pancreatic Cancer Day, som första gången hölls i november 2014 och som uppmärksammas och firas från USA till Europa samt från Asien till Australien.

November har länge  betraktats som en månad med  fokus på bukspottskörtelcancer, i år kommer World Pancreatic Cancer Day att hållas den 17 november.

Evenemanget som äger rum under en dag har som mål att öka medvetenheten om sjukdomen samt att sprida budskapet att med mer forskningsmedel och fler människor som vidtar åtgärder, så kan och kommer överlevnaden i pankreascancer att förbättras.

World Pancreatic Cancer Coalition har generöst stöd av sponsorer såsom Celgene Corporation, Baxalta Incorporated och Halozyme Therapeutics.

För ytterligare information om cancer i bukspottkörteln, World Pancreatic Cancer Coalition och dess medlemmar, besök worldpancreaticcancercoalition.org.

Följ World Pancreatic Cancer Coalition Facebook, Twitter och Instagram.

Chief Executive Officer, CEO, Immunovia

Tel.: +46-70-5320230

Email: mats.grahn@immunovia.com

Cara Martinez
Senior Manager, Public Relations

World Pancreatic Cancer Coalition (WPCC)

Direct: 310-706-3357

Email: cmartinez@pancan.org
www.pancan.org

Immunovia AB grundades 2007 av forskare från Institutionen för immunteknologi vid Lunds universitet och CREATE Health, strategiskt centrum för translationell cancerforskning i Lund, Sverige. Immunovia strategi är att analysera den uppsjö av information som finns i blodet och översätta den till kliniskt användbara verktyg för att diagnostisera komplexa sjukdomar så som cancer, tidigare och mer exakt än vad som tidigare varit möjligt. Immunovias centrala teknologiplattform, IMMray™, baseras på analys av mikroarrayer av biomarkörantikroppar. Företaget utför nu kliniska valideringsstudier för kommersialisering av IMMray™ PanCan-d, som kan bli det första blodbaserade testet för tidig diagnos av pankreascancer. I början av 2016, initierade företaget ett program med fokus på diagnos, prognos och terapimonitorering av autoimmuna sjukdomar. Det första testet från detta program, IMMray™ SLE-d, som är en biomarkörsignatur framtagen för differentialdiagnos av lupus utvärderas och valideras nu. (Källa: www.immunovia.com)

Immunovia aktier (IMMNOV) är noterad på Nasdaq Stockholm First North med Wildeco som bolagets Certified Adviser. För mer information, vänligen besök www.immunovia.com

Om World Pancreatic Cancer Coalition

World Pancreatic Cancer Coalition är en internationell samarbetsorganisation av främjande patientgrupper mot pankreascancer vilka har till uppdrag att driva transformerande förändring för alla dem som drabbats av sjukdomen. Genom globalt samarbete höjer organisationen medvetenheten för cancer i bukspottskörteln genom att förstärka ansträngningarna av deltagande medlemsorganisationer. Och varje november, månaden för ökat medvetande om pankreascancer, så samlas samarbetsorganisationens medlemmar på World Pancreatic Cancer Day för att uppmärksamma cancer i bukspottkörteln och understryka behovet av ökad medvetenhet, finansiering och forskning.

Källor

Ferlay J, Soerjomataram I, Ervik M, Dikshit R, Eser S, Mathers C, Rebelo M, Parkin DM, Forman D, Bray, F.GLOBOCAN 2012 v1.0, Cancer Incidence and Mortality Worldwide: IARC CancerBase No. 11 [Internet]. Lyon, France: International Agency for Research on Cancer; 2013. Tillgängliga på: http://globocan.iarc.fr, accessed 03/14/16.American Cancer Society. Global Cancer Facts & Figures 2nd Edition. Atlanta: American Cancer Society; 2011.