Immunovia arrangerar ett tredje webbinarium i serien om IMMray® PanCan-d: Verifieringsstudie och klinisk användning

LUND, SVERIGE – Immunovia AB (publ) (“Immunovia”), ett diagnostikföretag nära kommersiell fas som utvecklar en banbrytande antikroppsbaserad multiplex microarray-teknologiplattform för tidig upptäckt av cancer som går under namnet IMMray®, meddelar idag att bolaget kommer att hålla ett tredje webbinarium i serien om IMMray® PanCan-d, Immunovias test för tidig upptäckt av cancer i bukspottkörteln. Detta tredje webbinarium kommer att ta upp resultaten från verifieringsstudien för IMMray® PanCan-d och testets kliniska användning, inklusive återkoppling från experter på bukspottkörtelcancer och bukspottkörtelsjukdomar.

Information om eventet: Webbinarium nr 3: Immunovias webbinarieserie IMMray® PanCan-d Verifieringsstudie och klinisk användning

Datum och tid: den 17 december 2020, kl 15.00 CET

Moderator för webinariet är CEO Patrik Dahlen

För presentationerna står: Thomas King, MD, PhD, Linda Mellby, PhD VP R&D och Laura Chirica, PhD, CCO, Immunovia.

Direkt efter presentationerna kommer Immunovias team hålla i en frågestund som en del av webbinariet.

Webbinariet kommer att hållas på engelska.

Länken till webbinariet och information om hur man gör för att ansluta kommer att publiceras på måndag den 14 december 2020.

Om presentatörerna:

Dr Thomas King, Medical Director, Immunovia

Thomas King är legitimerad patolog samt har en doktorsexamen i molekylärbiologi från Washington University i St. Louis. Thomas King har också omfattande erfarenhet som Laboratoriechef i sjukhus-, akademisk och företagsmiljö i New England. Han har djupgående kunskaper i laboratorieadministration och -automation, kirurgisk patologi och molekylärpatologi och är för närvarande adjungerad docent vid School of Health Professions, Rutgers University.

Dr Linda Mellby, VP Research & Development, Immunovia

Linda Mellby har en doktorsexamen i immunteknologi från Institutionen för immunteknologi inom CREATE Health Translational Cancer Center vid Lunds universitet samt en magisterexamen i kemiteknik. Hon har mer än femton års erfarenhet av IMMray® Immunovias plattform, mikroarrayteknik för rekombinanta antikroppar samt djupgående kunskaper om plattformens egenskaper, teknologiutveckling samt kliniska applikationer inom onkoproteomik och autoimmunitet.

Dr. Laura Chirica, Chief Commercial Officer, Immunovia

Laura Chirica har en Master of Science samt doktorsexamen i biokemi från Umeå universitet. Med mer än 15 års erfarenhet av ledande affärsbefattningar inom Life Science och diagnostikbranschen bidrar Laura Chirica med omfattande kunskaper inom affärs-, organisations- och strategisk utveckling, samt försäljning, taktisk marknadsföring, produkthantering och produktsupport. Laura Chirica har lett och omstrukturerat internationella försäljnings- och marknadsföringsorganisationer, drivit verksamhetsutveckling, integrering av uppköpta företag, samt utvecklat varumärken och marknadskommunikationsplattformar.

Patrik Dahlen, VD Immunovia
Email: patrik.dahlen@immunovia.com

Immunovia AB är ett diagnostikföretag som utvecklar och kommersialiserar blodtest med hög säkerhet för tidig upptäckt av cancer och autoimmuna sjukdomar baserade på Immunovias egenutvecklade testplattform IMMray®. Testen baseras på analys av mikroarrayer av biomarkörantikroppar med hjälp av avancerad maskininlärning och bioinformatik för att skilja ut en uppsättning relevanta biomarkörer som indikerar en viss sjukdom. På så sätt uppstår en unik ”biomarkörsignatur för sjukdomen”.

Företaget grundades 2007 och bygger på cancerstudier och banbrytande forskning vid Institutionen för immunteknologi vid Lunds universitet och CREATE Health cancercentrum i Sverige.

Den första produkten, IMMray® PanCan-d, genomgår för närvarande klinisk utvärdering i några av världens största kliniska studier om bukspottkörtelcancer, PanFAM-1, PanSYM-1 och PanDIA-1 och genomgår för närvarande slutvalidering. Bolaget siktar på en försäljningsstart i slutet av första kvartalet 2021 med efterföljande kommersiell testning under andra kvartalet.

När IMMray® PanCan-d har validerats kommer det att bli det första blodbaserade testet för tidig diagnos av bukspottkörtelcancer på marknaden, med potential att väsentligt förbättra patienternas överlevnad och resultat.

Immunovia Dx Laboratories i Marlborough, Massachusetts, USA och Lund kommer att tillhandahålla laboratorietester i två ackrediterade referenslaboratorier.

Immunovias aktier (IMMNOV) är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, vänligen besök www.immunovia.com.