Immunovia lämnar in patentansökan i USA för att skydda nästa generations test

LUND (SWEDEN)Immunovia (IMMNOV: Nasdaq Stockholm), diagnostikföretaget för tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer, meddelar idag att företaget har lämnat in en preliminär patentansökan i USA för att skydda den immateriella egendom som ingår i nästa generations test för att upptäcka stadium 1 och 2 bukspottkörtelcancer .

Patentansökan gör anspråk på metoder för att diagnostisera pankreatiskt duktalt adenokarcinom (PDAC), den vanligaste formen av bukspottkörtelcancer. Företaget söker patentskydd för den unika kombinationen av fem specifika biomarkörer som används i testet, samt metoden för att kombinera dessa biomarkörer för att generera ett positivt eller negativt testresultat.

Immunovia lämnade in den preliminära patentansökan till Patent and Trademark Office (PTO) i USA, den första marknaden för kommersialisering av företagets nya test. Under de kommande månaderna förväntar sig företaget att lämna in ytterligare kliniska data till USPTO för att stödja patentansökan.

Immunovia planerar också att lämna in en PCT-ansökan (Patent Cooperation Treaty) under nästa år, vilket gör det möjligt för företaget att söka patentskydd för sin uppfinning i dussintals länder samtidigt. Immunovia kommer senare att söka patent på enskilda marknader med stort kommersiellt värde utanför USA.

"Våra forskare har uppfunnit ett banbrytande tillvägagångssätt för att upptäcka cancer i bukspottkörteln och det är viktigt att vi skyddar den uppfinningen", säger Jeff Borcherding, CEO för Immunovia.

Som tidigare meddelats har Immunovia slutfört utvecklingen av sitt nästa generations test för att upptäcka bukspottkörtelcancer i steg 1 och 2. Immunovia kommer att genomföra en stor, oberoende klinisk valideringsstudie under fjärde kvartalet 2024 för att bekräfta noggrannheten hos Immunovia-testet. Företaget är på väg att lansera det nya testet i USA 2025.

Jeff Borcherding

CEO och koncernchef

jeff.borcherding@immunovia.com

karin.almqvist.liwendahl@immunovia.com
+46 70 911 56 08

Immunovia i korthet
Immunovia AB är ett diagnostikföretag med visionen att öka överlevnadsfrekvensen för patienter med bukspottkörtelcancer genom tidig upptäckt av cancer. Immunovia fokuserar på utveckling och kommersialisering av blodbaserade tester för att detektera proteiner och antikroppar som indikerar att en högriskindivid har utvecklat bukspottkörtelcancer. Immunovia samarbetar och engagerar sig med vårdgivare, ledande experter och patientgrupper globalt för att göra detta test tillgängligt för alla högriskgrupper för bukspottkörtelcancer.

USA är världens största marknad för upptäckt av cancer i bukspottkörteln. Företaget uppskattar att den adresserbara amerikanska marknaden omfattar 1,8 miljoner individer som årligen kan dra nytta av ett test.

Immunovias aktier (IMMNOV) är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.immunovia.com.