Immunovia tilldelas utmärkelsen Presidential Poster Award vid American College of Gastroenterology’s årliga vetenskapskonferens

LUND, SVERIGE Immunovia AB (publ) (“Immunovia”), ett diagnostikföretag som utvecklar och säljer mycket noggranna tester för tidig upptäckt av cancer, offentliggör idag

att Thomas King, MD, PhD, Medical Director på Immunovia, Inc. har tilldelats utmärkelsen Presidential Poster Award vid American College of Gastroenterology’s (ACG’s) årliga vetenskapliga konferens. Han fick motta priset för de resultat som uppvisats för testet IMMray® PanCan-d i den avgörande blinda valideringsstudien.

Abstraktet eller sammanfattningen av studien visar resultaten från Immunovia, Inc.’s blinda valideringsstudie som demonstrerade att testet IMMray® PanCan-d kan upptäcka stadium I och II av bukspottkörtelcancer med 89% känslighet och 99% specificitet. Hela sammanfattningen och en inspelad presentation med Dr. Thomas King finns följande länk.

”Det är mycket positivt att Immunovia har fått motta utmärkelsen ACG’s Presidential Poster Award. ACG utbildar medicinska experter inom gastrointestinala sjukdomar och detta pris visar hur viktigt vårt test IMMray® PanCan-d är för vården och hur det kan bidra till tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer. ACG’s Presidential Poster Award är också ett viktigt steg i upprättandet av de dossiers som kommer att vara en del i våra diskussioner med betalande myndigheter för att erhålla kostnadsersättning”, säger Patrik Dahlen, Immunovias VD.

Enligt ACG’s beskrivning av utmärkelserna är det mindre än 5% av de accepterade abstrakten som erhåller denna utmärkelse för hög kvalitet samt nyskapande, unik och intressant forskning. Det är ACG Abstract Selection Committee som beslutar vilka sammanfattningar som ska erhålla utmärkelsen Presidential Poster Award. Över 3 100 posters finns publicerade i ACG’s online ePoster Hall.

Patrik Dahlen, VD Immunovia
Email: patrik.dahlen@immunovia.com

Immunovia AB är ett diagnostikföretag som utvecklar och kommersialiserar blodtest med hög säkerhet för tidig upptäckt av cancer baserade på Immunovias egenutvecklade testplattform IMMray®. Testen baseras på analys av mikroarrayer av biomarkörantikroppar med hjälp av avancerad maskininlärning och bioinformatik för att skilja ut en uppsättning relevanta biomarkörer som indikerar en viss sjukdom. På så sätt uppstår en unik ”biomarkörsignatur för sjukdomen”.

Företaget grundades 2007 och bygger på cancerstudier och banbrytande forskning vid Institutionen för immunteknologi vid Lunds universitet och CREATE Health cancercentrum i Sverige.

Den första produkten, IMMray® PanCan-d, genomgår för närvarande klinisk utvärdering i några av världens största kliniska studier för högriskgrupper i bukspottkörtelcancer, PanFAM-1, PanSYM-1 och PanDIA-1.

År 2017 grundades Immunovia, Inc. i Marlborough, Massachusetts. IMMray® PanCan-d, det första blodtestet avsett för tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer på marknaden, är ett laboratorieutvecklat test (LDT) som erbjuds exklusivt av Immunovia, Inc. För mer information, se www.immunoviainc.com. En europeisk lanseringsplan kommer att meddelas under andra halvåret 2021.

Immunovias aktier (IMMNOV) är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, vänligen besök www.immunovia.com.