Världsledande expert i cancerdiagnostik, professor Aldo Scarpa utsedd till Immunovia Scientific Advisory Board

LUND, Sverige - I linje med Immunovia's strategi att leverera det första validerade testet för tidig diagnos av cancer i bukspottskörteln, meddelade bolaget i dag att professor Aldo Scarpa har utsetts till bolagets Scientific Advisory Board. Professor Scarpa är Director, ARC-Net Research Centre for Applied Research on Cancer samt Chair, Department of Pathology and Diagnostics vid University and Hospital Trust of Verona, Italien.

Prof. Scarpa erhöll sin läkarexamen vid universitetet i Padua och disputerade i onkologi och molekylär patologi vid universitetet i Verona. Han är utbildad i Japan vid National Cancer Center, Tokyo, vid New York University och La Jolla Cancer Research Center, USA, samt vid Nürnberg Universität, Tyskland. Han leder Cancer Biobank Network Programme i regionen Veneto, Italien (med en befolkning på 4 900 000 människor) och är chef för Diagnostic Molecular Pathology Laboratory som är officiellt erkänd av Veneto regeringen som ett av två remisscenter för cancer molekylär diagnostik i regionen. Professor Scarpa leder också den italienska insatsen i International Cancer Genome Consortium som finansieras av det italienska departementet Ministry of Research and Ministry of Health. Han är även ansvarig forskare vid Italian National Consortium for early diagnostics in cancer, som är finansierat av Italian Association for Cancer research (AIRC).

"Vi är mycket glada över att professor Scarpa har anslutit sig till Immunovia Scientific Advisory Board. Som världsledande expert på klinisk tillämpning av molekylär diagnostik av cancer med klinisk relevans, bidrar han med ovärderlig erfarenhet och insikter till vårt arbete med bukspottkörtelcancer", säger Mats Grahn, VD, Immunovia.

Professor Scarpa tillägger: "En tidig diagnos av cancer i bukspottskörteln är en förutsättning för att vi ska kunna dra full nytta av framsteg inom kirurgin och öka överlevnadsgraden i denna förödande sjukdom. Jag ser därför fram emot att bidra till en framgångsrik utveckling av Immunovias IMMray™ PanCan-d."

VD, Immunovia
Tel.: +46-70-5320230
Email: mats.grahn@immunovia.com

Immunovia AB grundades 2007 av forskare från Institutionen för immunteknologi vid Lunds universitet och CREATE Health, strategiskt centrum för translationell cancerforskning i Lund, Sverige. Immunovias strategi är att analysera den uppsjö av information som finns i blodet och översätta den till kliniskt användbara verktyg för att diagnostisera komplexa sjukdomar så som cancer, tidigare och mer exakt än vad som tidigare varit möjligt. Immunovias centrala teknologiplattform, IMMray™, baseras på analys av mikroarrayer av biomarkörantikroppar. Företaget utför nu kliniska valideringsstudier för kommersialisering av IMMray™ PanCan-d, som kan bli det första blodbaserade testet för tidig diagnos av pankreascancer. I början av 2016, initierade företaget ett program med fokus på diagnos, prognos och terapimonitorering av autoimmuna sjukdomar. Det första testet från detta program, IMMray™ SLE-d, som är en biomarkörsignatur framtagen för differentialdiagnos av lupus utvärderas och valideras nu. (Källa: www.immunovia.com)

Immunovias aktier (IMMNOV) är noterade på Nasdaq Stockholm First North med Wildeco som bolagets Certified Adviser. För mer information, vänligen besök www.immunovia.com

Om bukspottkörtelcancer
Pankreascancer är en av de mest dödliga och svårdiagnostiserade cancersjukdomarna eftersom sjukdomstecknen och symtomen är diffusa och liknar många andra sjukdomars. Varje år dör över 40 000 personer i pankreascancer och 50 000 nya fall fastställs enbart i USA. Femårsöverlevnaden för pankreascancer är i nuläget fyra till sex procent. Fram till 2020 förväntas pankreascancer bli den andra vanligaste orsaken till dödsfall i cancer. Och eftersom operation är mer framgångsrikt i fas I/II, kan tidig upptäckt avsevärt förbättra pankreascancerpatienternas 5-års överlevnad från fyra-sex procent till potentiellt 50-60 procent.