IMPACT COATINGS BEVILJAS PATENT AVSEENDE BELÄGGNINGSSYSTEMET REELCOATER™

Sverige har som första land beviljat en patentansökan, avseende en innovation för hur band robust och effektivt hanteras i samband med PVD-beläggning. Innovationen är av grundläggande betydelse för beläggningssystemet ReelCoater™, som kan användas för massproduktion av PVD-beläggningar, bl a MaxPhase™ på elektriska kontakter. Med den nu kompletterade patentportföljen förstärks Impact Coatings position som den ledande leverantören av PVD-teknologi för elektriska kontakter.

Impact Coatings affärskoncept inom elektriska kontakter är att marknadsföra själva beläggningarna, t ex Silver MaxPhase tillsammans med beläggningssystem, t ex ReelCoater för att applicera dessa beläggningar. Silver maxPhase är sedan tidigare skyddat av patent och med det nu beviljade patentet skyddas därmed hela affärskonceptet.

Den nya innovationen avser hanteringen inne i beläggningssystemet av de band som ska beläggas.  Innovationen medför att ReelCoater-systemets effektivitet höjs och att kostnaderna för att tillämpa MaxPhase-beläggningar därmed minskar. Detta förväntas ha en positiv effekt på den industriella implementeringen av den nya beläggningsteknologin.

I oktober offentliggjordes ett samarbete med kontaktdonstillverkaren FCI Electronics, som ska marknadsföra den nya lösningen. Patentet skyddar FCI mot konkurrens och ökar därmed deras motivation att lägga ytterligare kraft på denna marknadsföring.

För mer information, kontakta VD Henrik Ljungcrantz, tel 013-359951 eller henrik@impactcoatings.se

Impact Coatings AB utvecklar och kommersialiserar innovativ teknologi för PVD ytbeläggning. PVD är en metod att i vakuum framställa tunna skikt av metaller och keramer.

Företaget tillhandahåller beläggningssystemen InlineCoater™, PlastiCoater™ och ReelCoater™ för Lean-organiserad komponentproduktion som inkluderar PVD. Bolaget har också utvecklat en portfölj av beläggningsprocesser som marknadsförs under namnet MaxPhase, med unika prestanda för bl a bipolära flödesplattor för bränsleceller och elektriska kontakter.

Målgruppen består främst av komponenttillverkare för elektronik- och fordonsprodukter.

Verksamheten startade 1997 och efter en fas av utveckling och etablering av produkter och tjänster har den globala exploateringen inletts. Bolagets aktie handlas sedan 2004 på OMX Stockholm First North. Bolagets Certified Adviser är Remium Nordic AB.