IMPACT COATINGS BEVILJAS PATENT FÖR SILVER MAXPHASE-BELÄGGNING

Sverige har som första land godkänt Impact Coatings patentansökan avseende det beläggningsmaterial som marknadsförs under namnet Silver MaxPhase. Silver MaxPhaseersätter guld på elektriska kontakter.

Den globala elektronikindustrin förbrukar guld för mer än 10 miljarder kronor per år, i huvudsak för att skapa ytor med god elektrisk ledningsförmåga och låg kontaktresistens. Guldet appliceras vanligen med våtkemisk plätering.

Impact Coatings har utvecklat en komplett lösning för industriell, storskalig ytbeläggning av elektronikkomponenter, främst kontakter. Lösningen består av ett antal olika beläggningsmaskiner för den sk PVD-metoden, samt ett antal olika beläggningsmaterial. PVD-metoden är ett miljövänligt alternativ till den kraftigt miljöbelastande våtkemiska plätering som idag används och lämpar sig dessutom bättre för integration i industriella tillverkningsflöden.

Baserat på PVD-metoden har Impact Coatings också utvecklat ett nanomaterial som erhåller egenskaper likvärdiga med guld fast till avsevärt lägre materialkostnad. Lösningen marknadsförs sedan en tid under varumärket Silver MaxPhase och flera potentiella kunder inom elektronikindustrin har kunnat verifiera beläggningens tekniska funktion. Vidare visar kostnadsjämförelser på en besparingspotential på 30-60%.

Det svenska patentverket har nu meddelat att Impact Coatings patentansökan avseende denna lösning kommer att beviljas.

För mer information, kontakta Henrik Ljungcrantz på tel. 013-359951 eller 070-6635580, alternativt henrik@impactcoatings.se

Impact Coatings AB utvecklar och kommersialiserar innovativ teknologi för PVD ytbeläggning. PVD är en metod att i vakuum framställa tunna skikt av metaller och keramer.

Företagets huvudprodukter är beläggningssystemen InlineCoater™, PlastiCoater™ och ReelCoater™ för Lean-organiserad komponentproduktion som inkluderar PVD. Systemen används för ytbehandling av ett stort antal applikationer, bl a i syfte att ersätta guldplätering på elektriska kontakter och kromplätering av plast. Bolaget har också utvecklat en komplett teknologiportfölj för ytbeläggning av bipolära flödesplattor för bränsleceller.

Målgruppen består främst av komponenttillverkare för elektronik- och fordonsprodukter.

Verksamheten startade 1997 och efter en fas av utveckling och etablering av produkter och tjänster har den globala exploateringen inletts. Bolagets aktie handlas sedan 2004 på OMX Stockholm First North. Bolagets Certified Adviser är Remium Nordic AB.