IMPACT COATINGS LANSERAR SILVER MAXPHASE-BELÄGGNINGAR INTERNATIONELLT

En internationell lansering av den nyutvecklade beläggningen Silver MaxPhaseTM, som kan ersätta guld på elektriska kontakter har inletts. Lanseringen innebär att produkten nu släpps för industriellt bruk samt presenteras för den internationella kontaktdonsindustrin genom personliga besök och på ett antal internationella konferenser och mässor.

Silver MaxPhase är den första icke våtkemiskt pläterade beläggning för ersättning av guld på elektriska kontakter som lanseras på marknaden. Beläggningen klarar de tekniska specifikationer som vanligtvis används för elektriska kontakter i konsumentelektronik.

Den avgörande fördelen med den nya beläggningen är en väsentligt lägre materialkostnad jämfört med guldplätering. På grund av det stigande guldpriset är detta av strategisk betydelse för kontaktdonsindustrin.

En annan fördel är att den PVD-metod som används för applicering av Silver MaxPhase är väsentligt miljövänligare än den våtkemiska metod som används vid plätering av guld.

Impact Coatings erbjuder högeffektiva beläggningssystem för industriell produktion av Silver MaxPhase.  Silver MaxPhase kommer även att erbjudas som legoytbehandlingstjänst, inledningsvis med produktion i Linköping.

Det kompletta erbjudandet kommer att presenteras för den internationella kontaktdonsindustrin via besonliga besök och inbjudningar till anläggningen i Linköping. Vidare planeras deltagande på ett antal konferenser och utställningar, bl a ICMCTF i San Diego första veckan i maj.

För mer information, kontakta Impact Coatings VD Henrik Ljungcrantz på tel 013 359951 eller 070 6635580 alternativt henrik@impactcoatings.se

Impact Coatings utvecklar state of the art processer och beläggningssystem för miljövänlig PVD-beläggning, Physical Vapor Deposition. Ett sortiment av metalliska och keramiska beläggningar med olika färg och enastående nötningsbeständighet har utvecklats för dekorativa applikationer. Bolaget utvecklar och kommersialiserar också det nya skiktmaterialet Maxfas, som kan ersätta guld för plätering av elektriska kontakter. Dessutom erbjuder Bolaget högeffektiv produktionsteknik för metallisering av plast.

För applicering av dessa beläggningar erbjuder Impact Coatings beläggningssystemen InlineCoater, PlastiCoater och ReelCoater, överlägsna i produktivitet och flexibilitet, speciellt då beläggningen kan integreras med tillverkningen av objekten. Certified Adviser för Impact Coatings är Remium AB