IMPACT COATINGS OCH MICHELIN FÖRDJUPAR SAMARBETE

Michelin har för sin satsning på bränsleceller utvärderat Impact Coatings beläggning Ceramic MaxPhase™. Beläggningen har nu valts ut för en fördjupad optimering inför en planerad volymupprampning.

Franska Michelin, som är mest kända som en av världens största däcktillverkare, utvecklar också bränsleceller för fordonsändamål. Deras produkt ska initialt kunna användas som sk range extender för batteridrivna elbilar och därigenom utgöra en tidig tillämpning av bränslecellsteknologin. Produkten ska även kunna användas som huvuddrivkälla.

Det fortsatta samarbetet kommer att avse en optimering av processförfarandet för att anpassa Ceramic MaxPhase™ till Michelins specifika behov, samt förberedelser inför kommersiell produktion. Avsikten är att denna inledningsvis utförs hos Impact Coatings, vilket kommer att innebära en viss resursbeläggning av Bolaget legoverksamhet.

För mer information, kontakta Henrik Ljungcrantz, tel 013-359951 eller henrik@impactcoatings.se

Impact Coatings AB utvecklar och kommersialiserar innovativ teknologi för PVD ytbeläggning. PVD är en metod att i vakuum framställa tunna skikt av metaller och keramer.

Företaget tillhandahåller beläggningssystemen InlineCoater™, PlastiCoater™ och ReelCoater™ för Lean-organiserad komponentproduktion som inkluderar PVD. Bolaget har också utvecklat en portfölj av beläggningsprocesser som marknadsförs under namnet MaxPhase, med unika prestanda för bl a bipolära flödesplattor för bränsleceller och elektriska kontakter.

Målgruppen består främst av komponenttillverkare för elektronik- och fordonsprodukter.

Verksamheten startade 1997 och efter en fas av utveckling och etablering av produkter och tjänster har den globala exploateringen inletts. Bolagets aktie handlas sedan 2004 på OMX Stockholm First North. Bolagets Certified Adviser är Remium Nordic AB.