IMPACT COATINGS TECKNAR SYSTEMORDER

Den glasögontillverkare som sedan tidigare driftar tre beläggningssystem från Impact Coatings, har beställt ytterligare ett system för sin produktion av glasögonbågar. Systemet, som skall användas för applicering av transparenta skyddsbeläggningar på plast, baseras på en InlineCoater 300. Ordervärdet är ca 5 mkr.

Samarbetet med den aktuella kunden inleddes redan 2007 och har successivt utökats till att nu omfatta 4 beläggningssystem för ett brett sortiment av ytbeläggningar. Samarbetet har alltmer kommit att handla om utveckling av nya beläggningar. Det fjärde systemet, som beräknas installeras hos kund i oktober, skall användas för en nyutvecklad skyddsbeläggning för plast. Beläggningen, som är helt transparent, skyddar plasten mot kemiska angrepp från t ex alkohol.

Leveransen omfattar även fortsatt utvecklingsarbete samt legoleveranser från Impact Coatings anläggning i Linköping under systemets leveranstid.

”Vi är mycket stolta över att återigen få kundens förtroende att leverera inte bara ett till beläggningssystem, utan även en ny beläggningsprocess”, säger Torsten Rosell, Verksamhetschef på Impact Coatings.

För mer information, kontakta Impact Coatings Verksamhetschef, Torsten Rosell på 013-359952, 0705-126109 alternativt torsten@impactcoatings.se

Impact Coatings AB utvecklar och kommersialiserar innovativ teknologi för PVD ytbeläggning. PVD är en metod att i vakuum framställa tunna skikt av metaller och keramer.

Företagets huvudprodukt är beläggningsmaterialet Silver MaxPhase, som kan ersätta guld på elektriska kontakter. För rationell industriell applicering av materialet, har beläggningssystemen ReelCoater™, InlineCoater™ och PlastiCoater™ utvecklats. Dessa kan även användas för applicering av andra material för t ex dekorativa och optiska applikationer.

Målgruppen består främst av komponenttillverkare för elektronik- och fordonsprodukter.

Verksamheten startade 1997 och efter en fas av utveckling och etablering av produkter och tjänster har den globala exploateringen inletts. Bolagets aktie handlas sedan 2004 på OMX Stockholm First North. Bolagets certified adviser är Remium Nordic AB.