Impilo ökar sitt innehav i Humana och blir största ägare

Report this content

Det nordiska investeringsbolaget Impilo ökar sitt innehav i svenska omsorgsbolaget Humana AB (publ) (”Humana”), genom förvärv av aktier motsvarande 6 procent av kapitalet från Argan Capital. Genom denna investering blir Impilo den största aktieägaren i Humana med ett innehav om totalt 18,5 procent av aktierna.

Humana grundades 2001 och är idag en ledande aktör inom omsorgstjänster i Norden med ca 15 000 medarbetare och en omsättning på ca 6,7 miljarder SEK. I Sverige är Humana marknadsledande inom individ- och familjeomsorg och personlig assistans, i Norge och Finland är Humana den näst största utföraren av tjänster inom individ- och familjeomsorg, i Danmark bedriver Humana en mindre omsorgsverksamhet sedan ett förvärv gjordes hösten 2018. Bolaget utför idag omsorgstjänster till ca 8 000 kunder i dessa länder.

Impilo fokuserar exklusivt på investeringar i hälso- och sjukvårdsbolag med verksamhet inom läkemedel, medicinteknik, sjukvårdstjänster, omsorgstjänster eller andra hälsorelaterade områden, typiskt sett med bas i Norden. Målsättningen är att genom dessa investeringar bidra till en förbättring och utveckling av sektorn och därmed samhället i helhet. Omsorgsmarknaden i Norden står inför stora möjligheter och utmaningar och Humanas starka fokus på hög kvalitet, nöjda kunder och fortsatt tillväxt bidrog till att Impilo tidigt identifierade bolaget som en attraktiv investeringsmöjlighet.

”I och med denna transaktion blir Impilo största aktieägare i Humana. Vi gläder oss åt att öka vår position i bolaget och vill aktivt bidra till Humanas fortsatta utveckling.”, säger Fredrik Strömholm, partner på Impilo.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Strömholm, Partner på Impilo AB

tfn. 076 115 10 65
fredrik.stromholm@impilo.se

Veronica Byfield Sköld, Partner på Impilo AB
tfn. 0730 733 933
veronica.skold@impilo.se

Om Impilo
Impilo är ett nordiskt investeringsbolag som fokuserar på investeringar i hälso- och sjukvårdsbolag med verksamhet inom läkemedel, medicinteknik, sjukvårdstjänster, omsorgstjänster eller andra hälsorelaterade områden, typiskt sett med bas i Norden.Impilos målsättning är att portföljbolagen ska bidra till utvecklingen inom deras respektive områden och på så sätt bidra till samhället på längre sikt. Impilo förvaltar drygt 3,5 mdr SEK i kapital från ledande nordiska och internationella investerare, och de större investerarna innefattar Goldman Sachs Asset Management, Tredje AP-fonden, och TryghedsGruppen. Läs mer om Impilo på www.impilo.se

Om Humana
Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har cirka 15 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till över 8 000 människor. Humana arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2018 uppgick rörelseintäkterna till 6 725 MSEK. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm sedan 2016 och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på www.humana.se eller corporate.humana.se.

Taggar: