Implantica delar en viktig granskningsartikel om Nissen Fundoplikation som standardbehandling för antirefluxkirurgi – mot bakgrund av de nyligen offentliggjorda utmärkta RefluxStop™ 5-årsresultat

Implantica AG (publ.), ett medicintekniskt företag som ligger i framkant när det gäller att introducera avancerad teknik i kroppen, inklusive den unika produkten RefluxStop™ för behandling av sura uppstötningar, ett behandlingsområde med 1 miljard drabbade, rapporterar om resultaten av den nyligen publicerade banbrytande studien i European Surgery Journal, ”Looking back on a gold standard: a systematic literature review of laparoscopic Nissen fundoplication as an anti-reflux treatment option”.

Denna studie, som genomfördes vid Karolinska Institutet (Sverige), är en litteraturgenomgång av standardbehandlingen med Nissen Fundoplikation, och är den första riktigt omfattande analysen i sitt slag som någonsin gjorts sedan den första Nissenproceduren utfördes 1956. Denna banbrytande studie omfattade 1 675 granskade artiklar, varav 63 relevanta artiklar av högsta kvalitet från 40 RCT-studier med totalt 2 619 deltagare valdes ut och analyserades. Denna studie rapporterar om både intra- och postoperativa resultat med långtidsuppföljningsperioder på 1 år, 5 år och ≥10 år och är en av de mest omfattande sammanställningarna av resultaten från den kirurgiska standardbehandlingen av sura uppstötningar.

De högsta komplikationsfrekvenserna 5 år efter ingreppet är biverkningarna gasuppblåsthet (52,7%), oförmåga att rapa/kräkas (39,8%), sväljsvårigheter/dysfagi (28,9%) och halsbränna, epigastrisk/sternal smärta (27,0%). En kombination av medicinsk PPI-användning och reoperationer kan ge en uppskattning av andelen misslyckade operationer, och dessa uppgick till 20,6% efter 5 år.

En förenklad indirekt jämförelse av resultaten från Nissen Fundoplication analysen ovan med de nyligen offentliggjorda 5-årsresultaten från RefluxStop’s CE studie visar på betydande skillnader. Biverkningsresultaten för RefluxStop efter 5 år är: gasuppblåsthet (9%) existerande sedan före operationen, oförmåga att rapa/kräkas (0%), sväljningssvårigheter/dysfagi (2,3%) och andelen reoperationer plus medicinsk PPI-användning (4,5%).

Implanticas VD, Dr. Peter Forsell säger: ”Denna litteraturgenomgång av Nissen Fundoplikation som existerande standardbehandling är en heltäckande analys, den första i sitt slag, och omfattar alla relevanta RCT-artiklar av högsta kvalitet som publicerats om Nissenproceduren sedan starten 1956. Med tanke på dess stora omfattning och djup i täckningen av relevanta data om Nissen-proceduren kan denna banbrytande studie potentiellt användas som ett indirekt riktmärke för kliniska resultat för nyare kirurgiska metoder. I enlighet härmed, är RefluxStop’s 5-årsresultat en indikation på väsentligt förbättrade patientresultat, vilket ytterligare förstärks av en stor mängd sjukhus data som publicerats från ett flertal oberoende studier.”

Dr Forsell fortsätter: ” Som resultaten tyder på kan den icke-omslutande karaktären och den unika verkningsmekanismen hos RefluxStop-behandlingen ge både bättre behandling av sura uppstötningar och mycket färre biverkningar. Jämfört med den nyligen publicerade litteraturöversikten avseende Nissen fundoplikation hade inga RefluxStop™ patienter problem med att rapa eller kräkas efter ingreppet, till skillnad mot 39.8% som inte kunde rapa eller kräkas efter Nissen operationen. Endast en försöksperson drabbades av en den rapporterade biverkningen sväljsvårigheter (2,3%), vilket är en avsevärd förbättring jämfört med standardbehandlingen där sväljsvårigheter rapporteras hos 28,9% av patienterna. Gasuppblåsthet förbättrades hos nästan alla försökspersoner i RefluxStop-studien och förekom nästan sex gånger mindre än vid Nissen, där 52,7% rapporterade problem med gasuppblåsthet. Sådana komplikationer är mycket relevanta eftersom de har stor inverkan på livskvaliteten och patienternas missnöje med laparoskopisk fundoplikation, oftast på grund av nya symtom som sväljsvårigheter/dysfagi och gasuppblåsthet, trots förbättring av GERD [1].”

[1] Humphries LA, Hernandez JM, Clark W, Luberice K, Ross SB, Rosemurgy AS (2013) Causes of dissatisfaction after laparoscopic fundoplication: the impact of new symptoms, recurrent symptoms, and the patient experience. Surg Endosc 27(5):1537–1545. https://doi.org/10.1007/s00464-012-2611-y

Här är European Surgery-länken till Litteraturgranskningen av Nissen Looking back on a gold standard: a systematic literature review of laparoscopic Nissen fundoplication as an anti-reflux treatment option”

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 september 2024 kl. 8:45 (CET).