Implantica meddelar kontinuerliga framsteg i modulära PMA-ansökan till FDA för RefluxStop™

Implantica AG (publ.), ett medicintekniskt företag som ligger i framkant när det gäller att introducera avancerad teknik i kroppen, inkluderande en unik produkt RefluxStop™ för behandling av sura uppstötningar, ett behandlingsområde med 1 miljard drabbade, meddelar att granskningen av modul 1 av bolagets ansökan om marknadsgodkännande (PMA) till FDA fortskrider som förväntat.

Efter att ha slutfört sin granskning av modul 1, den första av tre moduler som ska lämnas in i vår PMA, har FDA delgivit Implantica en lista med brister som bolaget anser vara mindre allvarliga. Inga större problem har hittills identifierats av FDA, och Implantica håller på att åtgärda dessa kommentarer. Baserat på FDA:s svar har bolaget beslutat att lämna in modul 2 i vår PMA-ansökan när vårt svar på FDA:s slutsatser om modul 1 har slutförts.

Baserat på detta tillvägagångssätt förväntar sig bolaget inte någon betydande påverkan på den övergripande tidslinjen. Implantica kommer att ge en uppdatering inom de närmaste 1-2 månaderna.

Implanticas VD, Dr. Peter Forsell säger: ”Vi är mycket nöjda med framstegen i vår PMA-ansökan till FDA och med den positiva feedback vi fått på vår inlämnade modul 1. Vi är glada över att kunna meddela att de 5-årsresultat som ska lämnas in i modul 2 är anmärkningsvärda och överensstämmer med de positiva resultat som observerats vid 1-4-årsperioderna, vilket är mycket glädjande."

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 juli 2024 kl. 08:30 (CET).