Implantica tillkännager en ny publicerad hälsoekonomisk analys, vilken visar RefluxStop™:s överlägsna kostnadseffektivitet för det schweiziska sjukvårdssystemet

Implantica AG (publ.), ett medicintekniskt företag som ligger i framkant när det gäller att introducera avancerad teknik i kroppen, rapporterar att studien "Analysis of Cost-Effectiveness in Switzerland for a New Implantable Device to Treat Chronic Gastroesophageal Reflux Disease" nyligen publicerades I Journal of Medical Economics 1.

Den omfattande hälsoekonomiska analysen som publicerades i denna studie visade att RefluxStop™ med mycket stor sannolikhet är en kostnadseffektiv behandling av GERD i Schweiz jämfört med Nissen fundoplikation, magnetisk sfinkterförstoring (LINX-systemet) och PPI-baserad medicinsk behandling. Högre förbättringar av patienternas livskvalitet (kvalitetsjusterade levnadsår (QALY)) och lägre kostnader uppnåddes med RefluxStop™ jämfört med Nissen fundoplikation och LINX-systemet. Uppgifterna publicerades i The Journal of Medical Economics, som vänder sig till en internationell publik och publicerar noggrant granskade ekonomiska utvärderingar av nya behandlingsmetoder och produkter.

Författarna till studien representerar ett partnerskap mellan York Health Economics Consortium, Storbritannien och ledande refluxcentra i Schweiz, inklusive Dr. med. Yves Borbély, Department of Visceral Surgery and Medicine, Inselspital Bern University Hospital, Schweiz, och Prof. Dr. med. Joerg Zehetner, avdelningen för visceralkirurgi, Swiss1Chirurgie, Hirslanden Klinik Beau-Site Schweiz.

Implanticas grundare och VD, Dr. Peter Forsell, säger: "Vi är tacksamma mot de framstående och oberoende kirurger som valde att undersöka de ekonomiska effekterna av RefluxStop™-behandlingen. Uppskattningsvis 993 000 personer lider av refluxsjukdom i Schweiz med en total kostnad på 230 miljoner CHF per år.2 Vi är stolta över att kunna svara på den akuta uppmaningen att tillhandahålla en innovativ lösning för att minska den betydande ekonomiska bördan av denna sjukdom."

1. Harper S, Kartha M, Mealing S, Borbély YM, Zehetner J. Cost-effectiveness of the RefluxStop device for management of refractory gastroesophageal reflux disease in Switzerland. J Med Econ. 2024 Jan-Dec;27(1):805-815. doi: 10.1080/13696998.2024.2362564. Epub 2024 Jun 18. PMID: 38820006.
  2. Schwenkglenks M, Marbet UA, Szucs TD. Epidemiology and costs of gastroesophageal reflux disease in Switzerland: a population-based study. Soz Praventivmed. 2004;49(1):51-61. Doi: 10.1007/s00038-003-2090-y. PMID: 15040129

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 juli 2024 kl. 08:00 (CET).