Implantica tillkännager ett åttonde RefluxStop™ center of excellence i Italien

Implantica AG (publ.), ett medicintekniskt företag som ligger i framkant när det gäller att föra in avancerad teknik i människokroppen, välkomnar ett nytt sjukhus som utför RefluxStop™-behandlingen i Italien, Azienda Ospedaliera Universitaria Policlinico Paolo Giaccone.

I slutet av mars 2024 utförde professor Antonio Agrusa, med stöd av professor Sebastiano Bonventre och professor Giorgio Romano, fyra RefluxStop™-ingrepp på Azienda Ospedaliera Universitaria Policlinico "Paolo Giaccone" i Palermo på Sicilien.

Alla fyra patienterna har återhämtat sig efter operationen och upplever nu en total lindring av de obevekliga symtomen på kronisk GERD utan att behöva ta PPI-medicinering.

Prof. Agrusa sa: "Jag är stolt över att kunna leda vägen till en ny standard för kirurgisk behandling av GERD för patienter på Sicilien. Eftersom RefluxStop™ inte omsluter matpassagen kan jag erbjuda den till många fler patienter än de tidigare kirurgiska behandlingarna av GERD. Patienterna uppskattar tanken på att helt enkelt återställa kroppens naturliga anatomi med RefluxStop™ och sedan gå vidare med sina liv."

Prof. Bonventre håller med: "RefluxStop-behandlingen ger mina patienter en chans att leva utan de smärtsamma symtomen på GERD, särskilt de som redan har provat en mängd andra behandlingar som livsstilsförändringar och PPI-läkemedel som har gett liten eller ingen förbättring. Omkring 40 % av patienterna svarar inte på PPI, så det här är ett mycket vanligt problem. Det är mycket tillfredsställande att äntligen ha ett kirurgiskt alternativ för denna stora grupp."

"Den låga förekomsten av biverkningar är en kritisk faktor när man väljer kirurgisk behandling av GERD", säger professor Romano. "Våra nya RefluxStop-patienter upplevde en mycket lägre förekomst av uppsvälldhet och dysfagi jämfört med traditionella kirurgiska GERD-behandlingar. RefluxStop har stor potential att ge en bättre patientupplevelse."

Extraordinary Commissioner för Policlinic Giaccone, Maria Grazia Furnari, kommenterar: "Universitetssjukhuset etablerar sig återigen som ett center of excellence, vilket garanterar att målen om effektivitet och ändamålsenlighet uppnås inom såväl hälso- och sjukvård som undervisning och forskning. Den strategiska ledningen stödjer implementeringen av nya tekniker och innovativa teknologier, såsom RefluxStop-behandling, med tanke på de viktiga konsekvenserna för sjukvården. Allt detta är möjligt tack vare kunnig personal som kan ge alltmer kvalificerade svar till sina patienter." Citat från sjukhusets nyligen offentliggjorda pressmeddelande (reflusso.pdf; policlinico.pa.it).

Implanticas VD och grundare Dr. Peter Forsell säger: "En tvärsnittsstudie från 2021 i Italien visade att över 27% av den vuxna befolkningen led av symptom på GERD². Det är en utbredd sjukdom som utgör en allvarlig börda för patienterna, och det behövs ett nytt kirurgiskt alternativ nu."

Dr Forsell tillägger: "Vi är stolta över att kunna stödja A.O.U. Policlinico Paolo Giaccone och professorerna Agrusa, Bonventre och Profs. Agrusa, Bonventre och Romano i deras arbete med att erbjuda patienterna dRefluxStop™. Med tillägget av Policlinico Giaccone har vi nu mer än 25 RefluxStop™-center i Europa och dussintals fler i utvärderingsfasen, ett bevis på den snabbt växande efterfrågan på denna banbrytande GERD-behandling."

1. Returra F, Bronzini F, Campigotto M, et al. Refractory Gastroesophageal Reflux Disease: En uppdatering av hanteringen. Front Med (Lausanne) 2021;8:765061. doi: 10.3389/fmed.2021.765061.

2. Bert F, Pompili E, Lo Moro G, et al. Prevalens av gastroesofageala refluxsymtom: En italiensk tvärsnittsundersökning med fokus på kunskap om och attityder till livsstil och kost. Int J Clin Pract. 2021; 75:e13758. https://doi.org/10.1111/ijcp.13758

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 maj 2024 kl. 08:00 (CET).

Sociala medier

Kontakt med media: