Implantica tillkännager ytterligare expansion av RefluxStops™ tillgänglighet i det brittiska publika NHS sjukhusnätverket

Implantica AG (publ.), ett medicintekniskt företag som ligger i framkant när det gäller att introducera avancerad teknik i kroppen, meddelar att ytterligare ett NHS Trust-sjukhus, University Hospital Southampton, ett ledande offentligt universitetssjukhus i södra England, nu utför RefluxStop™-proceduren.

Generell och klinisk ledare för övre magtarmkirurgin, konsultkirurg Fergus Noble, genomförde RefluxStop™-behandlingen för att behandla svår GORD hos en 30-årig kvinna med hiatusbråck och matstrupsinflammation.

Han säger: "Patienten mår bra efter operationen; hon återhämtade sig snabbt och åt normalt inom några dagar.  Hennes svåra symtom, inklusive kräkningar, bröstsmärtor, halsont, reflux samt epigastrisk smärta och obehag, har alla försvunnit utan behov av kontinuerlig medicinering.

"Vi är mycket glada över att vara den första kliniken i södra England som erbjuder detta ingrepp till patienter som lider av detta kroniska och försvagande tillstånd." Mr Noble planerar att utföra fler ingrepp senare denna månad.

"RefluxStop är potentiellt revolutionerande: Ingreppet är minimalt invasivt och återställer kroppens naturliga fysiologi så att den kan fungera normalt. Aktuella data visar att patienterna kan uppleva betydligt färre biverkningar jämfört med vad som vanligtvis förknippas med annan antirefluxkirurgi, eftersom den inte omsluter matpassagen. Det innebär att vissa NHS-patienter för första gången erbjuds ett genomförbart behandlingsalternativ."

Uppskattningsvis 9,5 miljoner människor i Storbritannien lider av GORD idag.¹ Införandet av RefluxStop i den brittiska hälso- och sjukvården beräknas förbättra livskvaliteten genom gynnsamma hälsoeffekter och samtidigt vara kostnadseffektivt i förhållande till andra tillgängliga behandlingsalternativ.2 Med en uppskattad resursåtgång på 760 miljoner GBP på grund av GORD i Storbritannien varje år1 , utöver förlorad produktivitet på grund av sjuknärvaro (9,5%) och frånvaro (0,4 timmar/vecka/anställd)3 , kan införandet av RefluxStop ge betydande fördelar för NHS i Storbritannien och för ekonomin som helhet.

Implanticas VD, Dr. Peter Forsell, säger: "Det är spännande att RefluxStop™-behandlingen nu erbjuds på ännu ett NHS-sjukhus i Storbritannien, det största enskilda offentliga sjukvårdssystemet i Europa. Detta är en viktig milstolpe och ett uppriktigt erkännande av det framstående och unika värdet av RefluxStop™-behandlingen som nu erbjuds patienter med svår GORD. Southampton innebär en betydande utökning av patienttillgången i södra Storbritannien och denna framgång bygger vidare på det momentum vi håller på att bygga upp på andra europeiska marknader. Vi välkomnar återigen Noble och University Hospital Southampton till den växande skara av kirurger som utför RefluxStop™- behandlingen."

1. Nirwan JS, Hasan SS, Babar ZU, Conway BR, Ghori MU. Global prevalens och riskfaktorer för gastroesofageal refluxsjukdom (GORD): Systematisk granskning med metaanalys. Sci Rep. 2020 Apr 2;10(1):5814. doi: 10.1038/s41598-020-62795-1. PMID: 32242117; PMCID: PMC7118109.
  2. Harper S, Grodzicki L, Mealing S, Gemmill L, Goldsmith PJ, Ahmed AR. Kostnadseffektivitet för en ny, icke-aktiv implanterbar anordning som behandling av refraktär gastroesofageal refluxsjukdom. J Med Econ. 2023 jan-dec;26(1):603-613. doi: 10.1080/13696998.2023.2201063. PMID: 37042668.
  3. Gisbert JP, Cooper A, Karagiannis D, Hatlebakk J, Agréus L, Jablonowski H, Nuevo J. Inverkan av gastroesofageal refluxsjukdom på arbetsfrånvaro, sjuknärvaro och produktivitet i det dagliga livet: en europeisk observationsstudie. Health Qual Life Outcomes. 2009 Oct 16;7:90. doi: 10.1186/1477-7525-7-90. PMID: 19835583; PMCID: PMC2770561.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 juni 2024 kl. 08:00 (CET).