Halvårsrapport 1 januari – 30 juni 2015

Report this content

-                     Nettoomsättningen för första halvåret 2015 uppgick till 657 tkr (339 tkr), varav Q2 utgjorde 460 tkr (176 tkr).

-                       Resultatet för första halvåret 2015 uppgick till -745 tkr (-499 tkr), varav Q2 utgjorde -515 tkr (-332 tkr).

-                       Under Q2 2015 har den första tunnfilmsanläggningen levererats och driftsatts.

-                       Nyemission med företräde för aktieägarna genomfördes mellan 2015-05-18 och 2015-06-01. Teckningsgraden uppgick till 12,5 procent. Bolaget tillfördes därmed genom ca 1,97 Mkr före emissionskostnader, vilka uppgick till 211 tkr.

-                       Årsstämma hölls den 9 juni 2015. Vid årsstämman omvaldes Arne Jakobsson, Margareta Kriz och Margareta Krook samt nyvaldes Helene Vester som styrelseledamöter. Margareta Kriz valdes av stämman till ordförande för bolaget.

-                       Årsstämman beslutade att ge styrelsen i uppdrag att innan 2015 års utgång marknadsnotera Implementa Hebe AB på en marknadsplats enligt följande prioritetsordning: 1. AktieTorget 2. Nordic MTF 3. Alternativa Aktiemarknaden.

-                       Kassan uppgick vid periodens slut till 2 480 tkr (2 557 tkr)

-                       Den i Q2 2015 genomförda nyemissionen registrerades av Bolagsverket 2015-07-01.

VD HAR ORDET

Resultatet för första halvåret 2015 uppgick till -745 tkr (-499 tkr), och en nettoomsättning på 657 tkr (339 tkr). Resultatminskningen beror främst på ökade kostnader för marknadsföring och försäljningsaktiviteter. Omvandlingen av A-aktier till B-aktier belastade halvårsresultatet med en engångskostnad på 114 tkr. Nettoomsättningen ökade under första halvåret från 339 tkr till 657 tkr, vilket innebär en ökning med 94 % jämfört med samma period föregående år. Ökningen är en följd av en ökad försäljning av främst solcellsrelaterade produkter.

Bolaget erbjuder sedan augusti 2013 CE-märkta solcellspaneler samt tillhörande kringutrustning från välrenommerade leverantörer med lång erfarenhet i branschen till både privat- och företagskunder. Sedan årsskiftet 2014/2015 är Implementa även återförsäljare av högkvalitativa tunnfilmssolpaneler från Futura Energi www.futuraenergi.se. Under Q2 2015 har den första tunnfilmsanläggningen på 20 kW installerats och driftsatts. Den representerar en nettoomsättning på ca 0,3 Mkr ex moms. Marknadsföringen inriktas både mot kunder som önskar installera produkterna till sitt befintliga elnät samt även 12/24-voltsystem som ej kopplas in på befintligt elnät, t ex till fritidshus, friggebod, jaktstuga, koloni eller husvagn. Marknadsföringen sker direkt i lokalpress, via web, Implementas hem- och Facebooksidor samt även direkt på Implementas fastighet. Implementa kan även inom Skåne genom samarbetspartner erbjuda montering och installation av system till både privat- och företagskunder som önskar koppla in systemen till det befintliga elnätet. Mer information om produkterna finns på vår hemsida www.implementa.se.

I januari 2015 fanns enligt pressmeddelande 2015-03-16 från Solar Region Skåne* 579 nätanslutna solcellsanläggningar i Skåne med en installerad effekt på 7,9 TW. Antalet anläggningar har på ett år ökat från 278 till 579 (+108 %) och den installerade effekten från 3,9 till 7,9 TW (+101 %), vilket ger ett medelvärde på 13.6 kWp toppeffekt per anläggning. En anläggning i den här klassen betingar lågt räknat ett värde på runt 200 tkr ex moms, vilket innebär att totalt minst 100 Mkr hittills har investerats i solcellsanläggningar enbart inom Skåne. Norra halvan av Tyskland (totalt i Tyskland 1,5 miljoner anläggningar enligt branschorganisationen BSW Solar) och Danmark (90 000 anläggningar, Energinet Danmark) har ungefär samma solinstrålning som södra halvan av Sverige. Det är rimligt att anta att Sverige kommer att följa samma trend för installationer som dessa två länder, vilket också installationstakten pressmeddelad av Solar Region Skåne indikerar. Implementa har som målsättning att inom fem år ha minst 10 % av den skånska solcellsmarknaden för nätanslutna system. Implementas ambition är att, som redan sker för produkterna för icke nätanslutna system (husbil, stuga, båt etc.), successivt utöka försäljningen av nätanslutna system till att gälla en större geografisk andel av Sverige.

Idag solcellsprodukter – visionen är egna produkter inom förnyelsebar energiområdet

Implementas verksamhet är i dagsläget indelad i två olika kategorier – solenergiprodukter och laboratorieprodukter - där tyngdpunkten ligger på solenergiprodukter. Bolagets nyckelpersoner har lång erfarenhet av utveckling av högteknologiska produkter samt patentansökningar och målsättningen är att inom en ettårsperiod lämna in patentansökan på en egen uppfinning inom förnyelsebar energiområdet. Visionen är att förutom att erbjuda reguljära energiprodukter, som t ex solcellspaneler, i en framtid även kunna utvidga sortimentet med egna innovativa produkter inom förnyelsebar energiområdet.

2015 – Ansökan om marknadsnotering av Implementas B-aktie

En expansion av verksamheten med bland annat intensifierad marknadsföring av solenergiprodukterna är på väg att realiseras. Årsstämman den 14 april 2014 fattade beslut om att ge styrelsen bemyndigande för två nyemissioner med företräde för aktieägarna före utgången av årsstämma 2015 för att kunna öka marknadsförings- och expansionstakten. Den andra av dessa nyemissioner med företräde för aktieägarna genomfördes 18 maj till 1 juni 2015 och tillförde kassan ca 1,97 Mkr före emissionskostnader. Årsstämman 9 juni 2015 beslutade att ge styrelsen i uppdrag att innan 2015 års utgång marknadsnotera Implementa Hebe AB på en marknadsplats enligt följande prioritetsordning: 1. AktieTorget, 2. Nordic MTF, 3. Alternativa Aktiemarknaden. Jag vill slutligen tacka alla aktieägare för ert stöd utan vilket Implementa Hebe inte hade kunnat genomföra sina planer! Jag önskar även alla en varm och trevlig sommar!

Lund i juli 2015

Margareta Krook, Tekn. Dr.
VD Implementa Hebe AB

*Den ideella föreningen Solar Region Skåne startades upp 2007 som ett samarbete mellan Malmö stad, Energikontoret Skåne och Lunds tekniska högskola. Föreningen verkar för en ökad användning av solenergi i Skåne och har som mål att regionen ska bli ledande i Norden när det gäller solenergi. Implementa Hebe AB är sedan augusti 2014 medlemmar i Solar Region Skåne www.solarregion.se.

Implementa Hebe AB säljer solenergiprodukter och tillbehör till privat- och företagskunder. Implementa Hebe AB utvecklar även innovativa produkter för laboratorier. Produkterna riktar sig främst till kunder inom BioTek och LifeScience områdena. Implementa Hebe AB arbetar även med konsultverksamhet inom kapitalanskaffning, bolagsstyrning och affärsutveckling. Bolagets vision är egna produkter inom förnyelsebar energiområdet samt uppbyggnad av ett entreprenöriellt innovationshus på den egna fastigheten nära ESS och MAX IV i den expansiva Lundaregionen.

Taggar: