Håll fingrarna borta från UR

Report this content

SVT:s vd Eva Hamilton och styrelsen i bolaget vill att Utbildningsradion skall inkluderas i deras verksamhet.

-          Nej och åter nej. Var gång Public Service utretts på senare år (och det är några gånger) har SVT accentuerat frågan om att slå samman i första hand SVT och UR. Varje gång har det avvisats. Ordningen med tre självständiga bolag (SVT, SR och UR) skall ligga fast. Något som SV och folkbildningen ställt sig bakom, skriver Anders Öhberg i ledaren i tidningen Impuls.

-          Varför driver då envist Hamilton frågan? Svaret är ganska enkelt. Makt och att få förfoga över större resurser.

-          Varför är folkbildningen lika stora motståndare. Svaret är lika enkelt. Vi vill värna ett Public Serviceföretag som även fortsättningsvis prioriterar uppdraget att stimulera bildning och lärande i syfte att bl a öka delaktigheten i kulturlivet, utjämna utbildningsklyftorna och höja bildnings- och utbildningsnivån i samhället, skriver Anders Öhberg.

Tidningen Impuls ges ut av Studieförbundet Vuxenskolan.

Anders Öhberg, ansvarig utgivare Impuls, anders.ohberg@sv.se, 070 – 626 38 88

Mats Nilsson, redaktionssekreterare Impuls, mats@sv.se, 0708 – 855 30 81