Klarar partierna demokratin

Report this content

-          Sedan ganska lång tid sviktar medlemstalet i partierna. Därmed minskar också rekryteringsunderlaget för att hitta förtroendevalda. Beräkningar visar att 2022 räcker inte antalet medlemmar till att besätta alla förtroendeuppdrag. ”Men då får vi väl minska antalet uppdrag alternativt se till att färre tar på sig fler uppdrag”, kanske någon tänker. I förstone en rationell tanke men vilka blir de demokratiska konsekvenserna?

Den frågan ställer Anders Öhberg i ledaren i senaste numret av Impuls, Studieförbundet Vuxenskolans tidning.

-          Ett av statens fyra syften för att ge anslag till folkbildningen är att vi skall ”stödja verksamhet som bidrar till att stär­ka och utveckla demokratin”.

-          En uppmaning till partierna är att se på ”ert” studieförbund som en resurs när det gäller att utveckla verksamhetsformer, modeller för inflytande, pedagogiskt nydanande former i ert utåtriktade arbete, dialogplatser för viktiga samhällsfrågor, mm. Skall partierna klara sitt uppdrag också i framtiden krävs mycket nytänkande. SV kan – och skall – hjälpa till.

Tidningen Impuls ges ut av Studieförbundet Vuxenskolan.