Olagligt vägen in i Europa

Report this content

Bulgarien vill bygga en mur av taggtråd för att förhindra syriska flyktingar att ta sig in i landet. Den första april avgör EU om Bulgarien ska bli undantag nummer två från Dublinförordningen. Grekland är undantag nummer ett.

Det skriver Impuls, Studieförbundet Vuxenskolans tidning, i sitt senaste nummer. Impuls har besökt flyktinglägren, där människorna lever under knappa förhållanden. EU har kritiserat Bulgarien för att inte göra tillräckligt för att ge de syriska flyktingarna mänskliga levnadsvillkor.

Den första april avgörs frågan i EU om landet ska undantas från Dublinförordningen. Ett undantag betyder att flyktingar som först registrerats i Bulgarien inte behöver skickas tillbaka dit om de sedan tagit sig vidare till ett annat EU-land som omfattas av förordningen. Ytterst avgörs det av varje medlemsland.

-          Det är i princip omöjligt att ta sig in i Europa på laglig väg, säger EU-kommissionär Cecilia Malmström. Men nu ska i alla fall flera EU-länder ta emot kvotflyktingar från Syrien.

Tidningen Impuls ges ut av Studieförbundet Vuxenskolan.

Anders Öhberg, ansvarig utgivare Impuls, anders.ohberg@sv.se, 070 – 626 38 88

Mats Nilsson, redaktionssekreterare Impuls, mats@sv.se, 0708 – 855 30 81