IMS avyttrar systemutvecklingsverksamhet

IMS avyttrar systemutvecklingsverksamhet IMS har för avsikt att avyttra delar av sin verksamhet i Eskilstuna, Stockholm och Örebro till Nethouse Group. Det rör sig om IMS systemutvecklingsverksamhet. De anställda som berörs kommer att få erbjudande om att börja hos Nethouse. - Det här ligger helt i linje med vår fokusering på IT-infrastruktur. Det är en bra lösning för IMS, medarbetarna, Nethouse och våra kunder, säger Göran Hjelte, vd och koncernchef för IMS Data. Representanter från de båda företagen undertecknade på onsdagen en avsiktsförklaring som innebär att Nethouse Group, som i dag har kontor i Örebro och Stockholm, förvärvar IMS systemutvecklingsverksamhet i Eskilstuna, Stockholm och Örebro. De 50 medarbetare som berörs kommer att jobba kvar i IMS lokaler vilket garanterar ett fortsatt samarbete kring gemensamma kunder och projekt. Nethouses förvärv omfattar även flera färdiga system. IMS offentliggjorde planerna på att koncentrera sin verksamhet till IT- infrastruktur i senaste delårsrapporten. Sedan dess har det förts diskussioner med flera företag. Nethouse var det företag som bäst uppfyllde de kriterier IMS ledning tillsammans med representanter för systemutvecklingssidan satt upp. - IMS och Nethouse är inte konkurrenter, utan vi kompletterar varandra; företaget har en gedigen konsultbakgrund och ett arbetssätt som passar oss. Såväl ledning som medarbetare är positiva, säger Göran Hjelte. För ytterligare information, kontakta: Göran Hjelte, vd och koncernchef för IMS Data, telefon 0709-17 71 11 Björn Pettersson, styrelseordförande Nethouse Group, telefon 0705-33 13 00 Joakim Alkman, VD Nethouse Group, telefon 070-211 83 01 ·· IMS Data AB är noterat på O-listan sedan 1994. IMS finns på 15 orter i Sverige och har för närvarande 400 anställda. IMS-koncernen omsatte 600 miljoner kronor år 2000 och är ett av Sveriges ledande IT-företag. Verksamheten bedrivs inom affärsområdena systemutveckling, teknik och infrastruktur, drift och ASP, IT-produkter och kommunikation. Läs mer om IMS på www.ims.se ·· Nethouse Group arbetar med strategi, teknik och systemutveckling inom IT-området. Nethouse har ett 20-tal anställda och finns i Örebro och Stockholm. Läs mer om Nethouse på www.nethouse.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00160/bit0006.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00160/bit0006.pdf