Nytt grönt huvudkontor i Amsterdam

Report this content

TNT inviger i mars sitt nya CO2-neutrala huvudkontor i Amsterdam. Kontorsbyggnaden är den mest miljömässigt hållbara i Europa och är självförsörjande med eget bioenergisystem.

Transportjätten TNT flyttar i mars in i sitt nya huvudkontor i Amsterdam. Byggnaden är 16 000 m2 och är den mest miljömässigt hållbara byggnaden för affärsverksamhet i Europa.

All energi för drift av byggnaden kommer att produceras på plats i innovativa bioenergianläggningar. Beräkningar visar att byggnaden är 60 procent mer energieffektiv än en konventionell modern kontorsbyggnad.

Totalt omfattar det nya huvudkontoret i Amsterdam 500 rum och 440 platser i öppna landskap. Dessutom finns det 85 mindre mötesrum och 26 större konferensrum varav nio av dessa är utrustade med avancerad utrustning för videokonferenser. Det innebär att ledningen och anställda kan träffas virtuellt med kollegor runt om i världen, vilket sparar in på antalet flygresor.

– Det är spännande att se att TNT tar ytterligare ett steg för att ligga i framkant med arbetet för en hållbar utveckling. I vår bransch är det extra viktigt att ta ansvar för att minska utsläppen, inte bara i våra transporter utan även i våra kontorslokaler och stora depåer, säger Stephen Naylor, VD TNT Sverige.

För mer information kontakta:

Stephen Naylor, VD TNT Sverige,

tfn 070-7527407, stephen.naylor@tnt.se

Fakta om TNT
TNT:s expressdivision är en av världens ledande business-to-businessaktörer när det gäller expresstransporter. Varje vecka levererar TNT 4,4 miljoner paket och dokument till över 200 länder. Nätverket består av närmare 2409 depåer, hubbar och sorteringscenter. Över 26 310 fordon och 48 flygplan ingår i vad som är Europas största flyg- och vägtransportnät.

TNTs expressdivision har över 78 000 anställda över hela världen och är den första organisationen att erhålla globalt erkännande som en Investor in People. Express divisionens omsättning uppgick till 5956 miljarder Euro för 2009. Rörelseresultat var 193 miljoner Euro 2009. Se även www.tnt.com/express

TNT förser företag och konsumenter över hela världen med en stor bredd av tjänster för behov inom post och express. Med huvudkontor i Holland, erbjuder TNT en effektiv nätverksstruktur i Europa och Asien och expanderar globalt för att maximera prestationen i sina nätverk. TNT finns i mer än 200 länder och har fler än 160 000 anställda. För 2009 rapporterade företaget en intäkt på 10,4 miljarder Euro och ett rörelseresultat på 648 miljarder Euro. TNT är listade på börsen i Amsterdam. TNT värdesätter sitt sociala ansvar och samarbetar med United Nations World Food Programme och United Nations Environmental Programme, för att bekämpa hunger och miljöförstöringar i världen. Våra insatser har börjat ge resultat; under 2009 fick TNT återigen den högst poängen av alla företag i Dow Jones Sustainability Index och i Carbon Disclosure Project inom den koldioxidintensiva sektorn.

Mer information om TNT finns på: http://group.tnt.com och www.tnt.se

Taggar: