• IN/

Report this content

Jan-Åke Kark: - Outsourcing av kontorsstödjande verksamheter blir 2000-talets trend På ett seminarium om outsourcing som hölls tidigare idag, var talarna Jan-Åke Kark, Telia AB, och Lars Harrysson, vd INgroup, eniga. Efter en historisk tillbakablick på den utveckling som skett inom området, kan man nu konstatera fördelarna i att även outsourca det som anses vara företagets ansikte utåt, exempelvis reception och växel. Jan-Åke Kark lyfte även fram några konkreta exempel på kostnadsbesparingar genom outsourcing hos bland annat Telia, Ericsson och Programator. - Telia minskade sina kostnader för kontorstjänster med 200 miljoner på tre år, berättar Kark. Han har erfarenhet av outsourcing från tidigt 80-tal då man började outsourca IT, lokalvård och personalrestaurang. - Då handlade det om att öka kvalitet och flexibilitet, att rationalisera verksamheten och få ökad effektivitet, vilket är argument som håller även idag men ur ett bredare perspektiv, menar Kark. Lars Harrysson, vd INgroup med erfarenhet från tiden i WM-data: - Jämför med produktionssidan och de effektiviseringar som skett där under 90-talet, men vad har hänt med effektiviseringen på kontoret och av administrationen? - Det handlar inte om att outsourca problem, utan om att utveckla och effektivisera genom ett delat ansvar mellan leverantör och kund, menar Harrysson och lyfter även fram vikten av beställarkompetens. INgroup är det ledande outsourcingföretaget inom business support. Vi tar över, driver och utvecklar lönekontoret, personalavdelningen, ekonomiavdelningen, dokumenthanteringen, receptionen, växeln och kontorsservicen. INgroup finns representerat på 31 orter i Sverige och omsätter 1,2 miljarder. För vidare information kontakta: Jan-Åke Kark, Senior Advisor, Telia AB: 070-355 54 44 INgroup Lars Harrysson, vd: 070-690 90 59 Christina Jonsson, informatör: 070-581 80 08 info@ingroup.se www.ingroup.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT01550/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT01550/wkr0002.pdf