Incentive byter namn till Gambro

Report this content

Gambro är ett globalt företag inom medicinteknik och vård med ledande positioner inom njursjukvård - dialysprodukter och dialysvård - hjärtsjukvårdsprodukter och blodkomponent-teknologi. Gambro* omsätter 19 miljarder kronor, har 17.000 anställda och över 90 dotterbolag i 26 länder. Verksamheten omfattar följande affärsområden. Dialysprodukter - Gambro Renal Products - med utveckling, produktion, marknads-föring och försäljning av dialysprodukter worldwide samt klinikverksamhet med ca 3.000 patienter i Europa och Asien. Omsättning ca 8 miljarder SEK. Klinikverksamhet - Gambro Healthcare - med dialyskliniker med ca 33.000 patienter i Nord- och Sydamerika. Dessutom ingår marknadsföring och försäljning av dialys-produkter på marknader i Nord- och Sydamerika. Omsättning ca 9 miljarder SEK. Hjärtsjukvård - COBE CV - med produkter för hjärtkirurgi med marknader främst i Nord- och Sydamerika, Europa och Asia-Pacific. Omsättning ca 1 miljard SEK. Blodkomponentteknologi - COBE BCT - innefattar produkter för separation och hantering av blodkomponenter med marknader i främst Nord- och Sydamerika, Europa och Asia-Pacific. Omsättning ca 1 miljard SEK. o är ett svenskt börsnoterat företag (GAMB) med ca 70.000 aktieägare. er avslutad försäljning av dotterbolaget MacGREGOR. För ytterligare information: Bengt Modéer, Informationsdirektör, Gambro AB, tel. 08-613 65 00, 070-513 65 33 Gambro är en internationell medicinteknisk koncern med en omsättning på ca 22 miljarder kronor och ca 18.000 anställda i ett 40-tal länder.