CDON väljer Incordia och Apptus för att bygga Nordens största e-handelssajt

Report this content

I hård internationell konkurrens vann de svenska teknikföretagen Incordia och Apptus upphandlingen om att bygga CDONs nya e-handelssajt. Därmed skapar CDON förutsättningar för fortsatt ökad lönsamhet och expansion. Affären är den största som gjorts inom e-handeln sedan Internetboomen på 90-talet.

– Idag finns det till skillnad för tio år sedan en substans och kommersiell bärkraft inom e-handel. Det visar inte minst storleken på den här affären, som är en milstolpe i den svenska e-handelshistorien, säger Jörgen Bertilsson, vd på Incordia.

MTG-ägda CDON är Nordens största internetbutik för musik, film, spel, böcker och hemelektronik. Idag har sajten över två miljoner unika besökare per månad, vilket säger något om den extrema belastning som sajten utsätts för när det gäller sökningar och köptransaktioner. CDON hade därför mycket höga krav på prestanda och kvalitet när de skulle välja samarbetspartners. I den internationella upphandlingen tävlade världens mest kompetenta leverantörer av e-handelsplattformar. Valet föll på de svenska teknikföretagen Incordia och Apptus.

– Vi satsar på marknadens bästa lösning eftersom vi vet att vi får avkastning i form av ökad lönsamhet genom förbättrad försäljning och mer värde per köp. Incordia och Apptus gemensamma erbjudande vann bland annat på grund av vi redan har ett bra samarbete sedan många år tillbaka. Vi vet att de levererar kvalitet, säger Mikael Olander, vd på CDON

– Viktiga parametrar var tillförlitlighet, skalbarhet och prestanda, säger Christofer Gordon IT-chef CDON.

Incordia kommer att stå för utvecklingen av funktionalitet, användbarhet, design, administration och gränssnitt samt integration till affärssystemet Harmony och leverantörssystem, medan Apptus ska utveckla databasen och sökfunktionerna. CDONs nya e-handelsplattform kommer att tas i drift under hösten 2007.

– Konsumenten ska snabbt kunna hitta det som han eller hon söker, få inspiration och attraktiva erbjudanden. Det handlar om bra service, minimala väntetider, smarta sökresultat och köp utan problem. Vi lämnar aldrig konsumenten tomhänt från en sajt, säger Ulf Stål, marknadschef på Apptus.

De senaste åren har Incordia och Apptus befäst sina positioner som två av Europas ledande utvecklare av e-handelsplattformar. Incordia är Sveriges snabbast växande internet-företag med en tillväxt på 726 procent de senaste fem åren (Deloitte nov 2006). Apptus är gasellföretag i Skåne och har sedan 2002 årligen tagit emot utmärkelser som ”Årets förebild” och har haft ett positivt resultat med egenfinansierat kapital sedan starten år 2000 med en tillväxt på 233 procent.

Incordia och Apptus kommer att fortsätta marknadsföra sin gemensamma teknikplattform mot andra stora e-handelssajter med en hög trafikbelastning. Marknaden är framför allt internationell.

Fakta om e-handeln i Sverige enligt Handelns Utredningsinstitut:

Under 2006 ökade försäljningen över Internet med 32 procent, och prognoserna pekar på en minst lika snabb utveckling de kommande åren. Omsättningen var 11.5 miljarder vilket motsvarar 2,5 procent av den totala detaljhandeln

För mer information kontakta:

Jörgen Bertilsson, vd på Incordia, mobil: 0709-68 10 00
Bilder: http://www.incordia.se/press/bilder/
Ulf Stål, marknadschef på Apptus, mobil: 0708-98 40 52
Mikael Olander, vd på CDON, mobil: 0736-99 28 81 (Bild: se bifogad fil)