Ny fastighetsmäklare pressar arvoden via smart webblösning från Incordia

Report this content

Uppstickaren Bostadsagenten utmanar mäklarbranschen genom att erbjuda ett fast mäklararvode på 15 000 kronor, som kan hållas nere med hjälp av webbsajten. Bakom sajten står Incordia, Sveriges snabbast växande Internetföretag, med många års erfarenhet av att bygga sajter för e-handel.

– Internet förändrar nu mäklarbranschen på ett radikalt sätt. Nya spelare som Bostadsagenten kan tack vare vår teknik konkurrera ut traditionella aktörer. Vinnare blir så klart konsumenterna, säger Jörgen Bertilsson, vd på Incordia.

Bostadsagentens affärsidé är att radikalt sänka mäklararvodet genom att utnyttja modern teknik för att effektivisera säljprocessen. Exempel:
• Säljaren och mäklaren skapar tillsammans en objektsbeskrivning/annons via webbplatsen. Annonsen publiceras sedan bland annat på Sveriges största annonsplatser för bostäder; Hemnet och Bovision.
• Planritning för bostaden skapas av säljaren via webbplatsen.
• Visningsprospekt för bostaden genereras per automatik utifrån annonsen.
• Budgivning sker online.

Det fasta arvodet för att anlita någon av Bostadsagentens mäklare är 15 000 kronor, och då ingår i princip allt som ingår med vilken mäklare som helst, dvs. värdering, fotografering, kontraktskrivning, budgivning, annonsering och fullt mäklaransvar. Det som skiljer är att säljaren själv visar sin bostad och att man inte annonserar i tidningar. Båda dessa tjänster finns som tilläggstjänster.

- Webbplatsen är en förutsättning för vår affärsidé. Incordia har hjälpt oss att bygga en modern och effektiv webblösning där kunderna har möjlighet att själva utföra mindre krävande administrativa arbetsuppgifter som mäklarfirmorna tidigare lagt mycket tid på. Därigenom kan vi sänka kostnaderna och mäklaren kan fokusera på själva försäljningen och det juridiska, och våra kunder får behålla mer av vinsten i egen ficka, säger Magnus Månsson, vd för Bostadsagenten.

Bostadsagenten har sedan starten i slutet av januari sålt ca 40 bostäder. Försäljningspriserna ligger på samma nivåer som hos andra mäklare.

I framtidsplanerna finns en vidareutveckling av Bostadsagenten.se med webb 2.0-funktionalitet, vilket bygger på att användargenererat innehåll utnyttjas i än högre grad.

Under 2005 fick mäklare drygt 6,8 miljarder kronor i arvoden när 157 271 bostäder bytte ägare. Snittarvodet för en mäklare uppgick till cirka 52 000 kronor.*

* Uppgifterna baseras på SCB:s statistik över 2005 års privata bostadsaffärer. Uträkningen förutsätter att mäklarna i genomsnitt tar en provision på 5,0 procent och att 20 procent av dagens bostadsaffärer sker utan mäklarhjälp. Under hela året sålde mäklare bostäder till ett värde av cirka 137 miljarder kronor.