Nya forskningsframsteg inom behandling av graviditetsdiabetes

Report this content

Nyligen publicerades en ny studie, gjord av svenska och kinesiska forskare, om effekterna av medicinsk näringsterapi för att motverka graviditetsdiabetes. Förekomsten av graviditetsdiabetes beräknas till 4-9 procent i västvärlden och kan leda till allvarliga hälsoproblem för både mödrar och barn. Resultaten från studien visar att kvinnor med graviditetsdiabetes blir signifikant förbättrade av medicinsk näringsterapi.

Den internationellt välrenommerade tidningen Journal of Clinical & Translational Endocrinology publicerar nu en studie om medicinsk näringsterapi i form av Preload® (som innehåller en svensk patenterad näringskomposition som stabiliserar blodsockret). Studien visar att Preload® kan användas för att behandla graviditetsdiabetes. Studien genomfördes i Chongqing i Kina, en region som är hårt drabbad av graviditetsdiabetes. Resultaten påvisar en signifikant förbättring för de kvinnor som fick behandling med Preload®, jämfört med en kontrollgrupp.

– Vi har länge trott att rätt sammansättning av näring kan utgöra en primär behandlingsmetod av kvinnor med graviditetsdiabetes och att sådan behandling på sikt kan minska behovet av insulin. De gynnsamma effekterna av medicinsk näringsterapi på graviditetsdiabetes visar att detta kan vara en framkomlig väg och således är det viktigt att fortsätta utveckling av behandlingsmetoden medicinsk näringsterapi, säger Gunnar Norstedt, professor i molekylär endokrinologi vid Karolinska Institutet.

Graviditetsdiabetes behandlas idag med allmänna råd kring livsstil och i svårare fall med insulin. Behandlingsmetoden medicinsk näringsterapi är ny och behandlingen sker genom en definierad kombination av naturliga näringsämnen. Det är tänkbart att denna metod kan ersätta eller komplettera läkemedelsbehandling (insulin eller tabletter). Genom att tillföra ett koncentrat av naturliga näringsämnen stimuleras kroppens frisättning av blodsockersänkande hormoner, som exempelvis insulin. Enkelt uttryckt utgår metoden från människans biologi. Forskningen har inte kunnat påvisa några biverkningar varken för modern eller för barnet, däremot finns det nu bevis för dess positiva effekter.

– Fostrets utveckling vid graviditetsdiabetes är speciellt viktigt att beakta mot bakgrund av hypotesen att miljön som fostret befinner sig i vid graviditetsdiabetes kan prägla barnet långsiktigt med en ökad sjukdomsrisk som följd. Tillståndet graviditetsdiabetes kan följaktligen innebära att vi riskerar att programmera om vår nästa generation. Förhoppningen är att medicinsk näringsterapi nu kan erbjuda gravida kvinnor ett enkelt och ofarligt sätt att behandla sin graviditetsdiabetes. En förväntad effekt kan bli att färre kvinnor och barn drabbas av diabetes framöver, fortsätter Gunnar Norstedt.

Om graviditetsdiabetes
Graviditetsdiabetes, GDM, innebär att förhöjda blodsockervärden påvisas under en graviditet. För alla kvinnor är graviditet en stor omställning av ämnesomsättningen men för vissa kvinnor kan denna omställning leda till utveckling av diabetes. Ett högt blodsocker vid GDM påverkar även fostret och mest uppenbart är att tillväxten stimuleras. Riskerna med obehandlad GDM är bland annat havandeskapsförgiftning, högre risk för kejsarsnitt, att barnet blir större än 4,5 kg, för tidig födsel samt förlossningsskador. På längre sikt har både mor och barn en ökad risk att utveckla diabetes typ 2 efter graviditetsdiabetes. Barnet får också förhöjd risk att drabbas av fetma och metabola sjukdomar.

För mer information om Preload® och Indevex:
Micael Györei, VD Indevex

För mer information om studien:
Gunnar Norstedt, professor i molekylär endokrinologi vid Karolinska Institutet

Om Indevex
Forskningsbolaget Indevex har över 15 års erfarenhet av svensk och internationell forskning och har möjliggjort studierna av medicinsk näringsterapi i Kina. Indevex arbetar hängivet inom området medicinsk näringsterapi genom att reversera samt förhindra uppkomst och utveckling av sjukdomar komna av metaboliskt syndrom, till exempel graviditetsdiabetes.

Taggar: