Nytt bostadsområde i söderort: Rekordförsäljning av bostäder i Mälarhöjdsparken

Report this content

Säljstarten av de första 71 lägenheterna i det nya bostadsområdet Mälarhöjdsparken i Fruängen i södra Stockholm blev en stor framgång för fastighetsägarna Index Estate och SSM samt för mäklaren Erik Olsson Fastighetsförmedling. Redan första försäljningsdagen den 30 januari 2010 såldes 45 av de planerade 71 bostäderna. Därmed är också ägarnas krav för byggstart uppfyllt. Bygget påbörjas nu under våren 2011 och första inflyttning beräknas till hösten 2012.

Mälarhöjdsparken är ett ovanligt bostadsprojekt, ur flera perspektiv. Bostäderna är 2-4-rummare, alla med söderläge, balkong och/eller uteplats. Ovanligt för svenska förhållanden är satsningen på gemensamma uteplatser. Här kommer det att finnas en stor swimmingpool i anslutning till en rymlig innergård och ett utekök, perfekt för grillning och liknande. Grundstandarden i varje lägenhet är hög med bland annat färdiginstallerade tvätt- och diskmaskiner med mera.  Det är nog första gången som den här typen av kvalitets-boende byggs i denna del av södra Stockholm.

- Efter att vi köpt marken av försäkringsbolaget Skandia har vi utvecklat och projekterat bygget i ungefär tio år. Det säger Fredrik Alama, styrelseordförande hos fastighetsägaren Index Estate. Det är himla kul att vi nu får lön för mödan och att vi redan den första försäljningsdagen fått 45 nya och nöjda bostadsägare. Det gör det möjligt för oss att dra igång bygget snarast möjligt.

Stort intresse redan första dagen

Erik Olsson Fastighetsförmedling har fått uppdraget att marknadsföra och sälja de totalt 71 lägenheter som nu ska byggas. Införsäljningen började för ett drygt år sedan och intresset har stadigt ökat.

- Vi är inte överraskade över det häftiga intresset, säger Emma Ramberg, nyproduktions-ansvarig hos Erik Olsson. Redan vid nyåret hade vi över 400 intresseanmälningar. Av dem kom nästan 60 personer till försäljningsstarten i söndags och 45 bostäder såldes redan första dagen. Det var störst intresse för de små, yteffektiva 2-orna på drygt 40 kvm. Utgångspriset ligger på mellan 26-30 tkr/kvm, mindre än hälften av motsvarande pris en kvarts bilresa därifrån, i innerstaden.

Byggherrarna har velat skapa och erbjuda ett attraktivt och livsstilsorienterat boende, främst för yngre par och familjer som vill bo kvar på eller komma till söderort. Även den ambitionen ser ut att ha lyckats efter de allra flesta intresseanmälningarna kommer från dem som bor alldeles i närheten eller kring Fruängen. Området kan på flera års sikt få närmare 600 nya lägenheter och blir då ett av de största nya boområdet i södra Stockholm. Investeringskost-naden för den första delen ligger på drygt 130 MSEK.

Bildtexter

1. Exteriörbild av pool, utegård och utekök i bostadsområdet Mälarhöjdsparken.
2. Interiör. Det färdiga köket levereras med bland annat färdiginstallerad diskmaskin.

Fotnot-kuriosa

Mälarhöjdsparken ligger intill ett område som delvis är svensk bostadshistoria. Här byggdes Sveriges första motel ”Gyllene Ratten” 1957. Anläggningen genomgick olika stadier men revs till slut 2007. På platsen finns numera ett hyrlager.

www.malarhojdsparken.se
www.erikolsson.se
www.indexestate.com

Vid frågor, kontakta Fredrik Alama, Index Estate, tel.: 0708-556225 eller