InDex Pharmaceuticals Holding AB (publ) kallar till extra bolagsstämma

23 maj 2024 Aktieägarna i InDex Pharmaceuticals Holding AB, org.nr 559067-6820 (”Bolaget” eller ”InDex Pharmaceuticals”), kallas härmed till extra bolagsstämma måndagen den 10 juni 2024 klockan 08.30 i Setterwalls Advokatbyrås lokaler på adress Sturegatan 10 i Stockholm.

Aktieägare som önskar delta i stämman måste:

(i) vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken på avstämningsdagen som är torsdagen den 30 maj 2024; samt

(ii) senast måndagen den 3 juni 2024 ha anmält till Bolaget sitt deltagande och eventuellt biträde. Anmälan ska ske skriftligen till InDex Pharmaceuticals Holding AB, Berzelius väg 13, 171 65 Solna eller via e-post till info@indexpharma.com.

Vid anmälan ska uppges namn, person- eller organisationsnummer, adress, telefonnummer dagtid samt, i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, ombud och biträden. Antalet biträden får högst vara två. För att underlätta inpasseringen vid stämman bör anmälan, i förekommande fall, åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.

Personuppgifter som hämtas från den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken, anmälan och deltagande vid stämman samt uppgifter om ställföreträdare, ombud och biträden kommer att användas för registrering, upprättande av röstlängd för stämman samt, i förekommande fall, stämmoprotokoll. För information om hur dina personuppgifter behandlas i samband med bolagsstämman, se integritetspolicyn på Euroclear Sweden AB:s webbplats, www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Förvaltarregistrerade aktier
Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att äga rätt att delta i stämman, begära att tillfälligt införas i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken (s.k. rösträttsregistrering). Aktieägaren måste underrätta förvaltaren härom i god tid före torsdagen den 30 maj 2024, då sådan införing ska vara verkställd. Rösträttsregistrering som av aktieägare begärts i sådan tid att registreringen gjorts av förvaltaren senast måndagen den 3 juni 2024 kommer dock att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Ombud och fullmaktsformulär
Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda skriftlig av aktieägaren undertecknad och daterad fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska kopia av registreringsbevis bifogas eller om sådan handling inte finns, motsvarande behörighetshandling. Fullmaktsformulär för aktieägare som önskar delta i stämman genom ombud finns på Bolagets hemsida www.indexpharma.com. Fullmakten i original ska uppvisas på stämman.

Förslag till dagordning

1. Öppnande av stämman och val av ordförande vid stämman;
  2. Upprättande och godkännande av röstlängd;
  3. Godkännande av dagordningen;
  4. Val av minst en justeringsman;
  5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad;
  6. Beslut om godkännande av förvärv av Flerie Invest AB;
  7. Beslut om nyemission av stamaktier med betalning genom apportegendom;
  8. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av stamaktier;
  9. Beslut om sammanläggning av aktier;
  10. Fastställande av antalet styrelseledamöter och antalet revisorer;
  11. Fastställande av arvoden till styrelse och revisor;
  12. Val av styrelse och styrelseordförande;
  13. Val av revisor;
  14. Beslut om principer för tillsättande av och instruktion avseende valberedning;
  15. Beslut om antagande av riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare; och
  16. Avslutande av stämman.

Styrelsens förslag till beslut

Punkt 1: Val av ordförande vid stämman

Styrelsen föreslår att advokat Marcus Nivinger väljs som ordförande på stämman.

Punkt 6: Beslut om godkännande av förvärv av Flerie Invest AB

InDex Pharmaceuticals har den 20 maj 2024 ingått avtal med aktieägarna i Flerie Invest AB, org.nr 556856-6615, (”Flerie”) om förvärv av samtliga aktier i Flerie genom en apportemission av 6 073 952 948 nya aktier (”Vederlagsaktierna”) som vederlag för aktierna i Flerie (”Transaktionen”). Transaktionen utgör ett s.k. omvänt förvärv, varigenom Flerie blir ett helägt dotterbolag till InDex Pharmaceuticals. Fleries befintliga aktieägare kommer att äga cirka 91,9 procent av det totala antalet aktier och röster i Bolaget och InDex Pharmaceuticals befintliga aktieägare kommer att äga cirka 8,1 procent av det totala antalet aktier och röster i Bolaget efter genomförandet av Transaktionen (före genomförandet av Kapitalanskaffningen, såsom definieras nedan). Som en följd av Transaktionen kommer Bolaget att byta namn till Flerie AB (”Nya Flerie”). I anslutning till slutförandet av Transaktionen avser Bolaget även att genomföra ett listbyte från Nasdaq First North Growth Market till Nasdaq Stockholm.

Flerie är en aktiv och långsiktig global investerare inom life science med huvudsakligt fokus på bioteknik- och läkemedelsinvesteringar. Flerie är baserat i Stockholm och London och förvaltar en portfölj med 32 investeringar i Europa, USA och Israel.

Flerie värderas i Transaktionen till cirka 3 073 MSEK, baserat på rapporterat substansvärde per den 31 mars 2024 med ett avdrag om 10 procent. InDex Pharmaceuticals värderas till cirka 269 MSEK, motsvarande Bolagets förväntade kassa efter stängningskostnader med ett tillägg om 20 procent, vilket innebär en teckningskurs om cirka 0,506 SEK per Vederlagsaktie. Styrelsen för InDex Pharmaceuticals anser att den värdering som tillämpats och den teckningskurs som värderingen medför är marknadsmässig.

Som en del av Transaktionen och den fortsatta finansieringen av Flerie har ett antal institutionella investerare, däribland Bolagets befintliga aktieägare Fjärde AP-fonden, HBM Healthcare Investments, Linc AB och SEB Stiftelsen, åtagit sig att teckna nya aktier i Bolaget till ett sammanlagt belopp om cirka 520 MSEK i en riktad nyemission till en teckningskurs om cirka 0,506 SEK per aktie, motsvarande teckningskursen per Vederlagsaktie (”Kapitalanskaffningen”).

Närmare detaljer avseende Transaktionen framgår av det pressmeddelande som offentliggjordes av Bolaget den 20 maj 2024 samt den bolagsbeskrivning som kommer ha tillhandahållits aktieägarna i Bolaget inför den extra bolagsstämman. Transaktionen är villkorad av att bolagsstämman godkänner förvärvet av Flerie samt fattar erforderliga beslut för Transaktionens genomförande i enlighet med punkterna 7–13 i denna kallelse.

Mot bakgrund av ovanstående föreslår styrelsen att bolagsstämman beslutar att godkänna förvärvet av Flerie.

Beslutet är villkorat av att stämman fattar beslut i enlighet med punkterna 7–13 i kallelsen.

Punkt 7: Beslut om nyemission av stamaktier med betalning genom apportegendom

Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar om nyemission av högst 6 073 952 948 stamaktier, innebärande en ökning av aktiekapitalet med högst 121 479 058,96 kronor, mot betalning med apportegendom på följande villkor.

1. Rätt att teckna de nya aktierna ska tillkomma aktieägarna i Flerie som vederlag för aktierna i Flerie som överlåts i Transaktionen, med rätt och skyldighet att betala för de nya aktierna genom tillskjutande av apportegendom i form av 112 578 947 aktier i Flerie.
  2. Den apportegendom som tillförs Bolaget har tagits upp i styrelsens redogörelse enligt 13 kap. 7 § aktiebolagslagen till ett beräknat sammanlagt värde om 3 072 618 018 kronor, baserat på Fleries rapporterade substansvärde per den 31 mars 2024 med ett avdrag om tio (10) procent, till vilket värde den beräknas komma att tas upp till i Bolagets balansräkning. Värdet på apportegendomen motsvarar en teckningskurs per aktie om cirka 0,505868 kronor.
  3. Överkursen ska tillföras den fria överkursfonden.
  4. Teckning ska ske på separat teckningslista senast sju (7) kalenderdagar från dagen för emissionsbeslutet.
  5. Betalning för de tecknade aktierna genom tillskjutande av apportegendom ska ske i samband med teckningen.
  6. Styrelsen äger rätt att förlänga teckningstiden och tiden för betalning.
  7. De nyemitterade aktierna omfattas av omvandlingsförbehåll.
  8. De nyemitterade aktierna ska medföra rätt till utdelning första gången på den avstämningsdag som infaller närmast efter det att aktierna har registrerats hos Bolagsverket och blivit införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.
  9. Beslutet förutsätter ändring av bolagsordningen i enlighet med punkt 6 a) på den föreslagna dagordningen till den extra bolagsstämma som äger rum kl. 08.00 den 10 juni 2024.

Styrelsen, den verkställande direktören, eller den som styrelsen eller verkställande direktören utser, bemyndigas att vidta de smärre ändringar i beslutet som kan visa sig erforderliga i samband med registrering eller verkställighet av beslutet hos Bolagsverket respektive Euroclear Sweden AB eller på grund av andra formella krav.

Thomas Eldered kommer, genom de av honom kontrollerade bolagen T&M Förvaltning AB och T&M Participation AB:s teckning av aktier i apportemissionen, att uppnå ett indirekt aktieinnehav i Bolaget motsvarande cirka 89,1 procent av det totala antalet aktier och röster i Bolaget. Thomas Eldered har därför ansökt om, och den 16 maj 2024 erhållit, dispens från Aktiemarknadsnämnden avseende den budplikt som uppkommer till följd av aktieteckningen, se närmare Aktiemarknadsnämndens uttalande 2024:47.

Beslutet är villkorat av att stämman fattar beslut i enlighet med punkterna 6 och 8–13 i kallelsen.

Punkt 8: Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av stamaktier

Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemissioner av stamaktier som sammanlagt motsvarar högst femtio (50) procent av det totala antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten då styrelsen utnyttjar bemyndigandet för första gången. Nyemissioner som beslutas med stöd av bemyndigandet ska genomföras på marknadsmässiga villkor och betalas kontant.

Syftet med bemyndigandet, och skälen till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, är att kunna genomföra nyemissioner, däribland Kapitalanskaffningen, i syfte att säkerställa att Bolaget uppfyller likviditetskraven för en notering på Nasdaq Stockholm att säkerställa fortsatt finansiering för Nya Flerie i omedelbar anslutning till genomförandet av Transaktionen, och att diversifiera och stärka aktieägarbasen med institutionella investerare.

Beslutet är villkorat av att stämman fattar beslut i enlighet med punkterna 6, 7 och 9–13 i kallelsen.

Punkt 9: Beslut om sammanläggning av aktier

I syfte att uppnå ett för Bolaget ändamålsenligt antal aktier föreslår styrelsen att bolagsstämman fattar beslut om en sammanläggning av Bolagets aktier (1:100), varigenom antalet aktier i Bolaget minskar genom att hundra (100) aktier läggs samman till en (1) aktie. Styrelsen ska bemyndigas att fastställa avstämningsdagen för sammanläggningen (att infalla efter beslutet har registrerats hos Bolagsverket) samt att i övrigt vidta de åtgärder som erfordras för sammanläggningens genomförande.

Om en aktieägares innehav av aktier inte motsvarar ett fullt antal nya aktier, dvs. inte är jämnt delbart med hundra (100), kommer denna aktieägare vederlagsfritt att erhålla så många aktier från T&M Förvaltning AB eller T&M Participation AB att dennes innehav, efter tillägg av tillhandahållna aktier, blir jämnt delbart med hundra (100), så kallad avrundning uppåt. Vidare information om förfarandet vid sammanläggningen kommer att meddelas i samband med att styrelsen beslutar om avstämningsdag.

Beslutet är villkorat av att stämman fattar beslut i enlighet med punkterna 6–8 och 10–13 i kallelsen.

Punkt 10: Fastställande av antalet styrelseledamöter och antalet revisorer

Styrelsen föreslår att styrelsen fram till slutet av nästa årsstämma ska bestå av oförändrat fyra ordinarie ledamöter utan suppleanter. Vidare föreslås att ett registrerat revisionsbolag utses till revisor.

Beslutet är villkorat av att stämman fattar beslut i enlighet med punkterna 6–9 och 11–13 i kallelsen.

Punkt 11: Fastställande av arvoden till styrelse och revisor

Styrelsen föreslår att arvode till styrelsen för tiden intill slutet av nästa årsstämma ska utgå med 350 000 kronor till styrelsens ordförande och med 250 000 kronor till var och en av övriga styrelseledamöter. Styrelsen föreslår vidare att arvode om 50 000 kronor ska utgå till revisionsutskottets ordförande och 20 000 kronor ska utgå till ersättningsutskottets ordförande.

Styrelsen föreslår att arvode till Bolagets revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslutet är villkorat av att stämman fattar beslut i enlighet med punkterna 6–10, 12 och 13 i kallelsen.

Punkt 12: Val av styrelse och styrelseordförande

Styrelsen föreslår nyval av Thomas Eldered, Cecilia Edström, Anders Ekblom och Jenni Nordborg för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Thomas Eldered föreslås att väljas till styrelsens ordförande.

Information om de föreslagna ledamöterna

Thomas Eldered
Thomas Eldered har över 35 års erfarenhet av företagsbyggande och investeringar i läkemedelsindustrin. Förutom att grunda Flerie Invest AB var han bland annat med och grundade och utvecklade Recipharm AB till att bli ett av världens fem största kontraktstillverkare av läkemedel. Thomas Eldered har en teknologie masterexamen i Industriell ekonomi från Linköpings universitet.

Cecilia Edström
Cecilia Edström har gedigen erfarenhet av styrelsearbete och bolagsstyrning. Hon har mångårig erfarenhet av såväl styrelseuppdrag som operativa roller i bolag inom bland annat life science-, telekommunikations- och fordonssektorn. Cecilia Edström är ekonom och har en kandidatexamen i Finance & Economics från Handelshögskolan i Stockholm.

Anders Ekblom
Anders Ekbloms kompetensområden inkluderar dels styrelsearbete och bolagsstyrning, särskilt i hälsovårdsbranschen, dels expertiskunskaper inom läkemedelsutveckling. Han har bland annat varit Global forskningschef på AstraZeneca och VD för AstraZeneca AB Sverige. Anders Ekblom är docent i fysiologi vid Karolinska Institutet och har en läkarexamen, tandläkarexamen och doktorsexamen.

Jenni Nordborg
Jenni Nordborg är Director of International Affairs på LIF, branschorganisationen för de forskande läkemedelsföretagen i Sverige. Hon har tidigare bland annat varit nationell samordnare vid Life Science-avdelningen på Regeringskansliet. Jenni Nordborg har en doktorsexamen i kemi från Chalmers tekniska högskola och har därutöver genomfört Executive Leadership Program vid Handelshögskolan i Stockholm.

Ytterligare information om de föreslagna ledamöterna finns i den bolagsbeskrivning som kommer ha tillhandahållits aktieägarna i Bolaget inför den extra bolagsstämman.

Beslutet är villkorat av att stämman fattar beslut i enlighet med punkterna 6–11 och 13 i kallelsen.

Punkt 13: Val av revisor

Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar att entlediga PricewaterhouseCoopers AB som revisor och att välja revisionsbolaget Ernst & Young Aktiebolag (”E&Y”) till ny revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Skulle E&Y väljas, kommer auktoriserade revisorn Jennifer Rock-Baley att vara huvudansvarig revisor.

Beslutet är villkorat av att stämman fattar beslut i enlighet med punkterna 6–12 i kallelsen.

Punkt 14: Beslut om principer för tillsättande av och instruktion avseende valberedning

Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar om följande principer för tillsättande av och instruktion avseende Bolagets valberedning. Instruktionen föreslås gälla villkorat av upptagande till handel av Bolagets aktier på Nasdaq Stockholm.

Valberedningen ska inför årsstämma bestå av styrelsens ordförande och tre ledamöter utsedda av de tre till röstetalet största aktieägarna vid utgången av det tredje kvartalet respektive år. Med ”de tre till röstetalet största aktieägarna” avses hädanefter även kända aktieägargrupperingar. Styrelsens ordförande ska årligen kontakta de aktieägare som äger rätt att utse ledamot. Om någon av aktieägarna väljer att avstå från sin rätt att utse en ledamot till valberedningen, övergår rätten till den närmast därefter till röstetalet största aktieägaren, och så vidare.

Namnen på valberedningens ledamöter och namnen på de aktieägare som har utsett ledamöterna ska offentliggöras senast sex månader före årsstämman. Valberedningen utser inom sig en ordförande. Styrelsens ordförande ska inte vara valberedningens ordförande. Om ledamot lämnar valberedningen innan dess arbete är slutfört, och valberedningen anser att det finns behov av att ersätta denna ledamot, ska ersättare utses av samme aktieägare som utsett den avgångne ledamoten eller, om denna aktieägare inte längre tillhör de röstmässigt tre största aktieägarna, av den aktieägare som tillhör denna grupp och som inte har utsett ledamot i valberedningen. Om aktieägare som utsett viss ledamot väsentligen minskat sitt innehav i Bolaget, och valberedningen inte anser att det är olämpligt mot bakgrund av eventuellt behov av kontinuitet inför nära förestående bolagsstämma, ska ledamot utsedd av sådan aktieägare lämna valberedningen och valberedningen erbjuda den största aktieägaren som inte har utsett ledamot i valberedningen att utse ny ledamot.

Valberedningen ska i övrigt ha den sammansättning och fullgöra de uppgifter som från tid till annan följer av Svensk kod för bolagsstyrning. Valberedningens ledamöter ska inte uppbära arvode från Bolaget. Eventuella omkostnader som uppstår i samband med valberedningens arbete ska erläggas av Bolaget under förutsättning att dessa godkänts av styrelsens ordförande.

Punkt 15: Beslut om antagande av riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Styrelsen föreslår att bolagsstämman fattar beslut om antagande av riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare enligt nedan. Riktlinjerna föreslås gälla villkorat av upptagande till handel av Bolagets aktier på Nasdaq Stockholm.

Inledning
Styrelsen föreslår att den extra stämman 10 juni 2024 beslutar att följande riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare ska gälla tills vidare. Riktlinjerna omfattar styrelsen, verkställande direktören och övriga i Bolagets ledning. Ersättning som ingår i riktlinjerna ska omfatta lön och andra ersättningar till bolagsledningen och styrelsen. Ersättning jämställs med överlåtelse av värdepapper och upplåtelse av rätt att i framtiden förvärva värdepapper från Bolaget. Riktlinjerna ska tillämpas på ersättningar som avtalas och förändringar som görs i redan avtalade ersättningar efter det att riktlinjerna antagits av årsstämman. Riktlinjerna omfattar inte ersättningar som beslutas av bolagsstämman. Vidare omfattar riktlinjerna inte Bolagets portföljbolag.

Riktlinjernas främjande av Bolagets affärsstrategi, långsiktiga intressen och hållbarhet
Bolagets övergripande mål är att skapa värde för Bolagets aktieägare. Detta ska ske genom att Bolaget ska äga och förvalta värdepapper, aktier och rättigheter samt därmed förenlig verksamhet. För att främja Bolagets affärsstrategi, långsiktiga intressen och hållbarhet, och på så sätt skapa en långsiktigt god värdetillväxt för aktieägarna, ska Bolaget erbjuda marknadsmässig och konkurrenskraftig ersättning, men inte vara löneledande i förhållande till jämförbara företag.

Formerna av ersättning m.m.
Marknadsmässiga ersättningsnivåer och anställningsvillkor är en förutsättning för att behålla och, vid behov, rekrytera personer till ledande befattningar med den kompetens och erfarenhet som krävs. Den totala ersättningen ska baseras på faktorer så som befattning, prestation och individuell kvalifikation. Ersättningen får bestå av följande komponenter: fast lön, rörlig eller prestationsbaserad lön, pensionsförmåner och andra förmåner. Bolagsstämman kan därutöver – och oberoende av dessa riktlinjer – besluta om exempelvis aktie- och aktiekursrelaterade ersättningar.

Fast lön
Ersättningen ska baseras på arbetsuppgifternas betydelse, krav på kompetens, erfarenhet och prestation. Den fasta grundlönen ska anses motsvara en marknadsmässig kompensation för ett fullgott arbete. Den fasta grundlönen ska ses över årligen för att säkerställa att lönen är marknadsmässig och konkurrenskraftig.

Rörlig lön
Rörlig eller prestationsbaserad ersättning kan för en ledande befattningshavare uppgå till högst 3 mkr per individ och kalenderår, inklusive sociala och andra kostnader för Bolaget.

Kriterier utdelning av rörlig kontantersättning m.m.
Den rörliga kontantersättningen ska vara beroende av värdeutveckling på Bolagets investeringsportfölj och kopplad till förutbestämda och mätbara finansiella kriterier. Om värdeutvecklingen under året på Bolagets portfölj är negativ ska ingen rörlig ersättning utgå. Kriterierna ska vara utformade så att de främjar Bolagets affärsstrategi och långsiktiga intressen.

När mätperioden, normalt ett verksamhetsår, för uppfyllelse av kriterier för utbetalning av rörlig kontantersättning avslutats ska en bedömning/fastställelse göras av i vilken utsträckning kriterierna har uppfyllts. Bedömningen baseras på den av Bolaget senast offentliggjorda finansiella informationen.

Pensionsförmåner
Pensionsavsättningar kan göras för verkställande direktör och ledande befattningshavare. Pensionsåldern för den verkställande direktören och övriga medlemmar av företagsledningen ska vara 65 år. Pensionsåtaganden ska vara premiebaserade och innebära att Bolaget inte har några ytterligare åtaganden efter erläggande av årliga premier. Ledande befattningshavare som är bosatta utomlands kan, om det godkänns av styrelsen, erbjudas kontanta pensionslösningar motsvarande den premie som annars skulle erläggas till försäkringsbolagen.

Andra förmåner
Andra förmåner ska vara marknadsmässiga och bidra till att underlätta den ledande befattningshavarens möjligheter att fullgöra sina arbetsuppgifter. Sådana förmåner kan utgå i form av exempelvis sjukvårdsförsäkring och bilförmån.

Upphörande av anställning
För verkställande direktören gäller en ömsesidig uppsägningstid om sex månader. Vid uppsägning från Bolagets sida har den verkställande direktören därutöver rätt till avgångsvederlag uppgående till sex månadslöner. För övriga ledande befattningshavare ska marknadsmässiga och sedvanliga uppsägningsvillkor eftersträvas och avgångsvederlag ska ej utgå. Vid uppsägning från Bolagets sida ska uppsägningstiden vara högst tolv månader och vid uppsägning från den anställdes sida sex månader. För ledande befattningshavare tillämpas i övrigt de villkor som Bolaget tillämpar för övriga anställda i koncernen.

Lön och anställningsvillkor för anställda
Vid framtagande av förslag till dessa ersättningsriktlinjer har lön och anställningsvillkor för Bolagets anställda beaktats genom att uppgifter om anställdas totalersättning, ersättningens komponenter samt ersättningens ökning och ökningstakt över tid utgjort en del av ersättningsutskottets och styrelsens beslutsunderlag vid utvärderingen av skäligheten av riktlinjerna och de begränsningar som följer av dessa.

Beslutsprocessen för att fastställa, se över och genomföra riktlinjerna
Styrelsen har inrättat ett ersättningsutskott med den huvudsakliga uppgiften att bereda styrelsens beslut i frågor om ersättningsprinciper, ersättningar och andra anställningsvillkor för verkställande direktören och övriga ledande befattningshavare. Ersättningsutskottet ska således utarbeta förslag avseende riktlinjer för ersättning till styrelseledamöter, verkställande direktören och ledande befattningshavare. Styrelsen ska upprätta ett förslag till nya riktlinjer för ersättning när det uppkommer behov av väsentliga ändringar av riktlinjerna, dock minst vart fjärde år. Ersättningsutskottet ska vidare följa och utvärdera pågående och under året avslutade program för rörliga ersättningar till ledande befattningshavare, samt följa och utvärdera tillämpningen av de riktlinjer för ersättningar till styrelseledamöter, verkställande direktören och övriga ledande befattningshavare som bolagsstämman beslutat om samt gällande ersättningsstrukturer och ersättningsnivåer i Bolaget. Styrelsens ordförande kan vara ordförande i utskottet. Övriga ledamöter ska vara oberoende i förhållande till Bolaget och bolagsledningen. Om ersättningsutskottet anlitar extern uppdragstagare för sitt arbete ska utskottet försäkra sig om att ingen intressekonflikt föreligger i förhållande till andra uppdrag som denne kan ha för Bolaget, verkställande direktör eller ledande befattningshavare.

Verkställande direktörens ersättning bereds av ersättningsutskottet och fastställs av styrelsen vid ordinarie styrelsemöte. Ersättning till övriga ledande befattningshavare beslutas av den verkställande direktören inom ramen för dessa riktlinjer och efter avstämning med ersättningskommittén. Vid styrelsens behandling av och beslut i ersättningsrelaterade frågor närvarar inte den verkställande direktören eller andra personer i bolagsledningen, i den mån de berörs av frågorna.

Konsultuppdrag för styrelseledamöter
Om styrelseledamot utför arbete för Bolagets räkning, utöver styrelsearbetet, ska konsultarvode och annan ersättning för sådant arbete kunna utgå efter särskilt beslut av styrelsen. För styrelsearbete utgår ingen ersättning utöver det styrelsearvode som bolagsstämma beslutar om.

Frångående av riktlinjerna
Styrelsen har rätt att frångå ovanstående riktlinjer helt eller delvis om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl som motiverar det. Som angivits ovan ingår det i ersättningsutskottets uppgifter att bereda styrelsens beslut i ersättningsfrågor, vilket innefattar beslut om avsteg från riktlinjerna. Avsteg får endast göras om det bedöms vara nödvändigt för att tillgodose Bolagets långsiktiga intressen och hållbarhet eller för att säkerställa Bolagets ekonomiska bärkraft. Om styrelsen gör avsteg från riktlinjerna för ersättning till styrelseledamöter, verkställande direktör och ledande befattningshavare ska detta redovisas vid nästkommande årsstämma.

Majoritetskrav
För giltigt beslut enligt beslutspunkterna 6–8 krävs att förslaget biträds av aktieägare representerande minst två tredjedelar (2/3) av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna.

Antal aktier och röster i Bolaget
Vid tidpunkten för utfärdandet av denna kallelse finns totalt 532 687 650 utestående aktier och röster i Bolaget. Bolaget innehar inga egna aktier.

Aktieägares rätt att begära upplysningar
Enligt 7 kap. 32 § aktiebolagslagen ska styrelsen och den verkställande direktören, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för Bolaget, vid stämman lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen. Upplysningsplikten omfattar även Bolagets förhållande till annat koncernföretag, koncernredovisningen samt sådana förhållanden beträffande dotterföretag som avses i föregående mening.

Handlingar
Handlingar enligt aktiebolagslagen kommer att hållas tillgängliga på Bolagets kontor senast två veckor före stämman och tillsändes utan kostnad den aktieägare som begär det och uppger sin postadress. Handlingarna kommer senast från denna tidpunkt även att finnas tillgängliga på Bolagets hemsida www.indexpharma.com. Samtliga ovanstående handlingar kommer även att framläggas på stämman.

________________

Stockholm, maj 2024

Johan Giléus, CFO och vice VD

Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 23 maj 2024 kl. 14.00 CEST.

InDex Pharmaceuticals är baserat i Stockholm. Bolagets aktier (kortnamn INDEX) handlas på Nasdaq First North Growth Market Stockholm. Redeye AB är Bolagets Certified Adviser. För mer information, vänligen besök www.indexpharma.com/sv.