Årsredovisning 2014 för Index International AB (publ)

Index International AB redovisar en ökning av rörelseresultatet till 7,33 Mkr för 2014, jämfört med -19,36 Mkr för helåret 2013. Samtidigt minskade nettoomsättningen för året något till 56,57 Mkr, jämfört med 64,30 Mkr året innan.

Sammanfattning av verksamhetsåret 2014:

• Nettoomsättningen uppgick till 56 572 tkr (64 304 tkr)
  • Rörelseresultatet ökade till 7 327 tkr (-19 360 tkr)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 10,0 % (-29,9 %)
  • Resultat efter skatt ökade till 101 530 tkr (-4 917 tkr)
  • Resultat före skatt uppgick till 109 958 tkr (-3 710 tkr)

Resultat och ställning 2014

Index Internationals resultat före skatt uppgick till 110 Mkr (-4Mkr) och balansomslutningen uppgick till 2 628 Mkr (1 910 Mkr). Resultatet för 2014 har påverkats kraftigt av den starka utvecklingen av USD och CAD vilket har resulterat i en positiv valutakurseffekt på 131 MSEK. Valutakurseffekten hänför sig till stor del tillutlåning i utländsk valuta för finansieringen av systerkoncernens verksamhet i Florida. Positiva värdeförändringar av bolagets förvaltningsfastigheter har ökat resultatet med 33 Mkr. Detta ger en värdeförändring på cirka 10 % av befintliga förvaltningsfastigheter. De ökade kostnaderna avseende inköp av varor och tjänster beror på omvärderingar av lån som klassificerats som varulager. De ökade personalkostnaderna beror på att bolaget har förstärkt organisationen i Sverige, USA och Kanada på genomsnittlig årsbasis med 24 medarbetare.

Väsentliga händelser under 2014

Under 2014 har bolaget fortsatt att utveckla kärnverksamheten i Stockholm med Mälardalen och i Florida, genom systerkoncernen Index Enterprise LLC. Index Internationals projektportfölj för bostadsutveckling har expanderat och viktningen mellan Stockholm och Florida har balanserats. Fördelningen av lägenheter under utveckling är i slutet av 2014 cirka 50 % i Stockholm med Mälardalen och 50 % i Florida.

Händelser efter räkenskapsårets utgång

Biomassakraftverket i Kanada har tagits i drift under mars 2015 och genererar nu elektricitet som säljs.

Detaljplanen för projektet Förrådet i Norrtälje, har vunnit laga kraft. Projektet omfattar utveckling av cirka 300 hyresrätter vilka planeras vara färdigställda under 2018.

Sport Hotels of Sweden AB har erhållit ett markanvisningsavtal och har för avsikt att köpa byggrätter inom del av fastigheten Akalla 4:1 i Stockholms stad, förutsatt antagen detaljplan. I enlighet med markanvisningsavtalet finns angivet att objektet skall komma att upplåtas med tomträtt. Projektet omfattar såväl utvecklande av bostäder som hotell- och kontorsfastigheter. Index International AB äger 33,3 % av aktierna i Sport Hotels of Sweden AB.

Ställning på marknaden

Index Internationals ställning som oberoende aktör inom bostadsutveckling är mycket god. De marknader bolaget är verksamt på har en underliggande stabil marknadsutveckling. Bolagets bedömning är att den utvecklingen kommer att fortsätta under 2015. Bolaget har cirka 1700 bostäder i pågående och framtida produktion i Stockholm och Mälardalsregionen. Antalet anställda i koncernen uppgick under 2014 till 38 personer (14 personer). Biomassakraftverket i Kanada förväntas omsätta över 100 Mkr årligen.

Kommande rapporttillfällen

29 maj 2015: Kvartalsrapport januari – mars 2015

28 augusti 2015: Delårsrapport januari – juni 2015

27 november 2015: Kvartalsrapport juli – september 2015

Om Index International AB (publ)

Index International AB grundades 1998 i Stockholm. Vi är idag en internationell, oberoende investerargrupp inom fastigheter. Vår affärsstrategi bygger på vår fastighetsverksamhet med ett tydligt fokus på bostadsutveckling. Vi har investeringar i Sverige såväl som i Nordamerika, och söker aktivt att expandera ytterligare på båda dessa marknader, där vi också har kontor och grundligt förstår marknaderna och dess unika förhållanden.

Rickard Haraldsson, VD Index International AB (publ)

Daniel Åkerman, PR and Investor Relations Index Group of Companies

+46 8 518 030 00, info@indexinvest.com

(För fullständig årsredovisning, se bifogad fil)