Index har säkrat en finansiering om ca 2 miljarder kronor

Indexgruppen (Index), vilken utgörs primärt av Index Invest International AB (Sverige) och systerkoncernen Index Enterprise LLC (USA), har avtalat om en ny finansiering om ca 2 miljarder kronor från ett internationellt finansinstitut. Detta samarbete kommer att stärka Index framtida investeringskapacitet. Finansieringen kommer att användas för fastighetsinvesteringar i Sverige såväl som i USA.

- Detta är en viktig milstolpe för vår grupp. Finansieringen ger oss handlingsutrymme i våra marknader samt styrka att kunna agera i en annars finansieringsmässigt utmanande bostadsmarknad i Sverige, säger Rickard Haraldsson.

Index Invest International AB (publ) kommer att använda del av den nya finansieringen för att återbetala sitt utestående obligationslån (ISIN SE0005797537) med förfallodag den 22 maj 2019.

Index utvecklar för närvarande ett antal bostadsprojekt. I Sverige är det Havstornet i Norrtälje med 119 lägenheter som skall byggstartas. Under kommande sommar är det start för inflyttning i systertornet, Soltornet, med 87 stycken lägenheter. I USA byggstartas 444 hyreslägenheter i Tampa på Floridas västkust samt 45 hyreslägenheter i Marathon, Florida Keys, till ett sammanlagt projektvärde om ca 1,1 miljarder kronor.

Bild på VD Rickard Haraldsson hittar du på http://indexresidence.se/kontakt/

För mer information kontakta:

Rikard Björk, Presschef Index Invest International AB (publ),

+46 70 710 69 53, rikard.bjork@indexresidence.se

Om denna information
Denna information är sådan information som Index Invest International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 16.30 CEST den 29 april 2019.

Om Index Invest International AB (publ)

Index Invest International AB (publ) grundades 1998 i Stockholm. Vi är idag en oberoende investerargrupp inom fastigheter med en affärsstrategi som har ett tydligt fokus på bostadsutveckling i Sverige. Genom vår systerkoncern Index Enterprise LLC arbetar vi i Nordamerika med såväl bostadsfastigheter som kommersiella fastigheter.