Rickard Haraldsson ny VD för Index International AB (publ)

Rickard Haraldsson återvänder till bostadsutvecklaren Index International som VD. Kraftigt förväntad tillväxt och behovet av ökad internationell konsolidering ligger bakom behovet att stärka upp organisationen.

Rickard Haraldsson var VD för Index International under åren 2009-2013 och lämnade för ett eget affärsprojekt utomlands.  Han återvänder nu och en av huvuduppgifterna blir att förbereda en eventuell börsintroduktion. Rickard Haraldsson tillträder 1 november.

- Vi står inför en stor expansion med många nya spännande bostadsprojekt både i Sverige och USA. Med Rickard tillbaka får vi snabbt möjlighet att växla upp ytterligare i enlighet med vår nya affärsplan som vi sjösatte i början av 2014, förklarar Bjarne Borg, medgrundare av Index International.

Ambitionen i den nya affärsplanen är att varje år producera 400 hyreslägenheter och minst 200 bostadsrätter om året fram till 2017.

Den kraftiga tillväxtambitionen innebär också att Index nuvarande VD Marie-Louise Alamaa behöver ta ett större grepp om koncernens finanser i sin nya roll som CFO och vice-VD.

- Med vår förstärkta organisation kommer vi snabbt att kunna ta nödvändiga steg för att utveckla och ta tillvara på Index stora affärspotential, förklarar Bjarne Borg, medgrundare av Index International.

Tidigare i år har Index International annonserat byggprojekt i såväl USA, Kanada och Stockholm-Mälardalen, med hyresbostäder som erbjuder ett designat, hållbart och modernt livsstilsboende. I våras lanserades även varumärket Index Residence som skall utveckla bostadsrätter, där det första projektet nyligen blev Riva i Fort Lauderdale, Florida.

Bild på Rickard Haraldsson hittar du på, http://bit.ly/1t4MHxZ

Om Index International

Index International grundades 1998 i Stockholm. Vi är idag en internationell, oberoende investerargrupp inom fastigheter. Vår affärsstrategi bygger på vår fastighetsverksamhet med ett tydligt fokus på bostadsutveckling. Vi har investeringar i Sverige såväl som i Nordamerika, och söker aktivt att expandera ytterligare på båda dessa marknader, där vi också har kontor och grundligt förstår marknaderna och dess unika förhållanden.

Bjarne Borg, medgrundare och CEO på Index Investment LLC.

+46 8 518 030 03, bjarne.borg@indexinvest.com

Rickard Haraldsson, Index International AB