India Sweden Innovation Day med klimatmål i fokus – firar tio års samarbete

Report this content

Årets India Sweden Innovation Day har lockat många stora namn inom den finansiella världen. I år har innovationsdagen ett stort klimat- och hållbarhetsfokus, som kommer vara ett genomgående tema i föreläsningar och paneldiskussioner under dagen. Det svensk-indiska samarbetet India-Sweden Innovations Accelerator firar även 10 år av lyckat samarbete mellan länderna.

India-Sweden Innovations Accelerator är ett program som visar samarbetet mellan Indien och Sverige, där teknik för ny- och förnybar energi är huvudområdet. Målet är att bygga broar mot gemensam innovation, forskning, utveckling och kunskapsspridning som ska svara på de gemensamma behov som finns i Sverige och Indien. Programmet har två huvudpunkter: affärssamarbeten samt forskning och innovation.

Årets Innovation Day präglas av temat klimat- och hållbarhet, särskilt hur Sverige och Indien ska nå de uppsatta klimatmålen till 2030 respektive 2047 och hur de kan samarbeta för att nå dem.

– Klimatmålen kommer att dyka upp i flera sammanhang under dagen, och det kommer att presenteras hur innovation och ny teknologi kan bidra till att nå dem, säger Sanjoo Malhotra, arrangör för India Sweden Innovation Day.

10-årigt samarbete mellan Sverige och Indien

Energimyndighetens program India-Sweden Innovations Accelerator har som syfte att starta samarbeten mellan de två länderna. Det har sedan starten 2013 resulterat i ett flertal samverkansprojekt för svenska innovationsbolag där mer än 30 svenska företag har deltagit i programmet.

I samband med årets India Sweden Innovation Day firas 10 år av lyckat samarbete, där båda länderna jobbar gemensamt mot de klimatutmaningar som världen står inför.

– Det här partnerskapet är jätteviktigt för Indien. Det är viktigt att alla länder jobbar mot de här målen, säger Sanjoo Malhotra.

Flera spännande gäster deltar i paneldiskussioner

Martin Lundstedt, vd Volvo Group, Peter Carlsson, vd Northvolt och Anna Kinberg Batra, ordförande för Swedish Space Corporation kommer tillsammans att hålla i en högaktuell paneldiskussion om den globala klimatkrisen, där samarbetet India-Sweden Innovations Accelerator står i centrum.

– De kommer prata om framtiden och samarbetet mellan Sverige och Indien, men även den nuvarande klimatkrisen som vi står inför. Sedan får vi se vad konceptet för dagen är, säger Sanjoo Malhotra.

Det fullspäckade schemat rundas av med en paneldiskussion där vd:n för IVL India, tillsammans med representanter från H&M, Birla och IKEA:s diskuterar temat: Circular Economy – Waste to value. De kommer tillsammans utbyta meningar och värderingar kring återvinning och presentera hur de ska tackla överkonsumtion- och produktion, samt minska spill. Listan till det detaljerade programmet hittar du här.

Unik möjlighet för startup-företag

IndX är ett unikt samarbete mellan SAAB, Siemens Energy, Toyota Material Handling och Väderstad i sällskap med Linköping Science Park som tillsammans söker efter nya och innovativa idéer och startup-företag inom teknologi och innovation. På India Swedeb Innovation Day ges startup-företag ges möjligheten att pitcha sina idéer till IndX som i sin tur får chansen att knyta kontakter med nya talanger och entreprenörer över hela världen.

– Den här innovationsdagen är nästa steg framåt för att stärka samarbetet mellan Indien och Sveriges myndigheter såväl som industri, för att utnyttja nya möjligheter och främja teknisk innovation, säger Robin Sukhia, President för Sweden-India Business Council.

Välkommen till India Sweden Innovation day vid Radison Blu Waterfront onsdag den 27 oktober med start klockan 8.

Kontakt: Sanjoo Malhotra, arrangör India Sweden Innovation Day

E-post: sanjoo@indiaunlimited.se

India Unlimited är ett företag som arbetar för att stärka banden mellan Sverige och Indien när det gäller affärer, kultur och socialt liv. De senaste fem åren har India Unlimited arrangerat en rad evenemang i Stockholm och Göteborg. Det handlar om allt från stora företagsevenemang, hackathons med tema stadsplanering och smarta städer, konstutställningar och filmfestivaler. År 2017 hjälpte India Unlimited Stockholms stad att arrangera Stockholms kulturfestival med tema Indien, ett evenemang som lockade över 650000 besökare.