39 000 tack till INDISKA:s kunder

I samband med världstoalettdagen hade INDISKA:s kunder möjlighet att Runda Upp till förmån för WaterAid och deras arbete för att alla människor ska ha tillgång till sanitet, kunskap i hygien och rent vatten. Totalt Rundade våra kunder Upp för drygt 39 000 kr på bara 10 dagar, och vi på INDISKA vill tacka våra kunder för sitt engagemang.

Hela 2,5 miljarder människor saknar i dagsläget en ren och säker toalett att gå till, vilket får förödande konsekvenser. Varje dag dör 2000 barn i sjukdomar orsakade av dålig sanitet och smutsigt vatten. I samband med världstoalettdagen, den 19 november, hade INDISKA:s kunder, under tio dagar möjlighet att Runda Upp till förmån för WaterAid.

På bara 10 dagar samlades drygt 39 000 kr in, vilket exempelvis motsvarar skoltoaletter till 3900 barn, eller 325 hygienutbildare under en månad.

- Vi vet att många av våra kunder är engagerade i frågor som rör etik, miljö och sociala frågor, och de 39 000 kr som samlades in på denna korta tid är ännu ett bevis på detta. Det är ett viktigt bidrag i vårt  arbete med att stödja WaterAid, säger Sofie Gunolf, VD på INDISKA.

Som en del i att uppmärksamma frågan pågick samtidigt WaterAid:s kampanj ”I love toa”, där specialdesignade toaletterna att ställdes ut i Mood-gallerian i Stockholm. För varje röst på en toalett skänktes 10 kr till WaterAid.

Läs mer om INDISKA:s engagemang i vattenfrågor här, eller i debattartikeln publicerad på SVT debatt, som bland annat INDISKA:s VD, Sofie Gunolf, skrivit under.Människors rätt till toalett är en fråga om säkerhet, jämställdhet, hälsa, utbildning och värdighet. www.ilovetoa.se.