INDISKA i samarbete med smyckesdesignern Johanna Persson

För INDISKA har smyckesdesignern, och tidigare konstfackseleven, Johanna Persson tagit fram en smyckeskollektion, inspirerad av stadens arkitektur och former.

Våren 2013 fortsätter INDISKA sin rad av designsamarbeten. Denna gång tillsammans med smyckesdesignern Johanna Persson, som gick ut konstfacks femåriga Ädellabb 2009. En kortare projektanställning hos INDISKA resulterade snabbt i en egen kollektion bestående av halsband och ett par örhängen.

Jag ville göra en kommersiell kollektion som tar för sig, i kontrast till utbildningens ofta konceptuella delar. Jag har längtat efter att få göra en kollektion smycken som många vill bära, och fick snabbt ett stort förtroende på designavdelningen. Det har varit ett fantastiskt kul arbete med att ta fram kollektionen. Inspiration till smyckeskollektionen, som är helt i metall, kommer främst av städers arkitektur och strukturer på byggnader, säger Johanna.

Halsbanden och örhängena, i färgerna ”antique gold” och ”antique silver” är alla av längre modell. Kollektionen kommer ut i butik v. 19 och kostar 79-199 kr.