INDISKA och WaterAid i samarbete som förändrar liv

På Världsvattendagen den 22 mars, lanserar INDISKA en unik glaskollektion designad av en av Sveriges främsta glasformgivare, Ingegerd Råman. För varje såld del i kollektionen går 20 procent till WaterAids arbete med att skapa tillgång till rent vatten och sanitet i Indiens fattigaste områden.

INDISKA, som har en lång historia av ansvarsfullt företagande, har de senaste åren ökat fokuseringen på vattenfrågan. Idag är företaget engagerat i flera olika projekt som rör förbrukning, användning och rening av vatten och textilindustrins påverkan på miljön. INDISKA utökar nu sitt engagemang i vattenfrågan och inleder ett samarbete med WaterAid.

- WaterAids arbete med att skapa tillgång till säkert vatten är livsviktigt. Idag saknar 140 miljoner människor i Indien tillgång till rent dricksvatten. Stödet från INDISKA och våra kunder kommer att gå till WaterAids arbete i Indien,
säger Sofie Gunolf, INDISKAs VD.

Globalt saknar 783 miljoner människor tillgång till rent vatten och 2,5 miljarder människor har inget toalett att göra sina dagliga behov på. 2 000 barn dör dagligen av diarrésjukdomar orsakade av smutsigt vatten och bristande sanitet.

Det medför katastrofala konsekvenser för människor att inte ha tillgång till rent vatten. INDISKAs designsamarbete är ett bra exempel där företag och deras kunder kan bidra till att fler människor får tillgång till dricksvatten och på så sätt öka deras möjlighet till ett bättre liv för sig och sina familjer, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare för WaterAid.

Glaskollektionen släpps på världsvattendagen i utvalda INDISKA-butiker samt Shop Online som är tillgänglig för hela EU och Norge.

För pressrelaterade frågor och mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Henriksson, PR- och Kommunikationsansvarig INDISKA, fredrik.henriksson@indiska.se, 08-670 45 69
Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare, cecilia@wateraid.se,  08-6703020