Industri Kapital förvärvar majoritet i Gardena

Industri Kapital förvärvar majoritet i Gardena Industri Kapital 2000-fonden har tillfört eget kapital till ett budbolag som har ingått avtal med familjerna Kress och Kastner om att förvärva majoritet i Gardena Holding AG. Industri Kapitals avsikt är att vidareutveckla Gardena som en ledande europeiskt trädgårdsutrustningstillverkare samt att förvärva hela bolaget. Gardena tillhandahåller ett brett sortiment av trädgårdsprodukter; från bevattning och pumpar till trädgårdsskötsel och dekorationsprodukter. Företaget hade en årlig försäljning om EUR 390 miljoner under 2001 och har cirka 2,900 anställda. Gardena har sitt huvudkontor i Ulm, Tyskland. "Vi ser Gardena som en mycket attraktiv investering. Industri Kapitals målsättning är att stödja Gardena i arbetet med att stärka sin position som Europas ledande företag inom trädgårsutrustningindustrin.Vi ser stora potentialer i att utöka verksamheten genom organisk tillväxt och väl utvalda tilläggsförvärv", säger Detlef Dinsel, Direktör på Industri Kapitals Hamburgkontor i en kommentar till affären. "Tillsammans med Industri Kapital kan vi säkra Gardenas fortsatt framgångsrika utveckling. Vi är mycket nöjda med att ha funnit en partner som kan bistå oss i arbetet med att bibehålla och förstärka vår marknadsposition", säger Wolfgang Jahrreiss, VD på Gardena. Förvärvet är villkorat av att godkännanden erhålls från berörda konkurrensmyndigheter. Därefter övervägs ett offentligt erbjudande avseende förvärv av Gardenas noterade preferensaktier i enlighet med the German Take-over Act (WpÜG). Ett pris om Euro 26.00 per preferensaktie förväntas, det slutgiltiga budpriset avgörs dock av den tyska aktiehandelsmyndigheten - Bundesaufsichtsamt für den Wertpapierhandel (BaWe). Det förväntade beloppet om EUR 26.00 per preferensaktie motsvarar en premie om 43% jämfört med den genomsnittliga betalkursen för Gardenas preferensaktier under de nio månader som föregick meddelandet den 5 september 2001 om ägarfamiljernas avsikt att finna en investeringspartner (EUR 18.1 per aktie). Industri Kapital är ett ledande riskkapitalbolag i Europa med ett totalt förvaltat kapital om över 3 miljarder euro. Sedan 1989 har 44 investeringar inom olika branscher genomförts. Fondinvesterare är stora nordiska, europeiska och amerikanska institutionella investerare såsom pensionsfonder, investerings- och försäkringsbolag. För mer information vänligen kontakta: Detlef Dinsel, Direktör, Industri Kapital, + 49 40 369 88 50 Maria Nilsson, Presskoordinator, Industri Kapital, +46 8 678 95 51 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/21/20020321BIT00840/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/21/20020321BIT00840/wkr0002.pdf