Industri Kapital säljer Guldfynd till Albrekts Guld

Industri Kapital säljer Guldfynd till Albrekts Guld Industri Kapital 1989-fonden och ledningen i Guldfynd har undertecknat ett avtal avseende försäljningen av samtliga aktier i Guldfynd AB till Albrekts Guld AB. "Det känns tillfredställande att Guldfynd nu får en ny ägare som kan vidareutveckla bolagets potential och som dessutom har gedigen branschkunskap. Albrekts förvärv av Guldfynd är ett naturligt steg i den konsolidering som pågår i branschen", säger Hannu Ryöppönen, direktör på Industri Kapital, i en kommentar till försäljningen. "Vi känner Guldfynd och Hallbergs som två fina företag och glädjer oss att få möjligheten att utveckla dem tillsammans med Albrekts Guld. Genom skalfördelar tror vi att kostnaderna i det nya företaget kan sänkas ytterligare vilket ger oss möjlighet att erbjuda våra kvalitetsvaror till mycket konkurrenskraftiga priser vilket kommer konsumenten till godo", säger Sten Warborn på Albrekts Guld. Guldfyndkoncernen, med butikskedjorna Guldfynd och Hallbergs Guld, är marknadsledande i Sverige inom guldsmedsvaror och smycken. Sortimentet utgörs av guld, silver och bijouterier med klockor och presentartiklar som komplement. Idag finns Guldfynd på ett 60-tal orter över hela Sverige med 116 butiker varav 21 franchisebutiker. Hallbergs Guld finns på ett 20-tal orter med 34 butiker varav 1 franchisebutik. Guldfyndkoncernen omsätter cirka 600 miljoner kronor och antalet anställda i koncernen uppgår till cirka 520. Albrekts Guld är en av Sveriges ledande guldsmedskedjor med en omsättning om cirka 220 miljoner kronor inklusive mervärdesskatt. Bolaget har för närvarande 34 butiker och antalet anställda uppgår till cirka 140 på helårsbasis. Industri Kapital är ett ledande riskkapitalbolag i Europa med ett totalt förvaltat kapital om över 3 miljarder euro. Sedan 1989 har 43 investeringar inom olika branscher genomförts. Fondinvesterare är stora nordiska, europeiska och amerikanska institutionella investerare såsom pensionsfonder, investerings- och försäkringsbolag. För ytterligare information kontakta: Björn Savén, VD, Industri Kapital, 08-678 95 00 Hannu Ryöppönen, direktör, Industri Kapital, +44 20 7304 43 00 Sten Warborn, VD, Albrekts Guld, 0340-645 400 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/24/20010824BIT00110/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/24/20010824BIT00110/bit0001.pdf