Industri Kapital säljer Noviant till J.M. Huber Corporation

Industri Kapital säljer Noviant till J.M. Huber Corporation Industri Kapital 1994-fonden, M-real Corporation, Gilde Buy-Out Fund BV och ledningen i Noviant har undertecknat ett avtal avseende försäljningen av samtliga aktier i Noviant Oy till amerikanska J.M. Huber Corporation. Affären kräver formellt tillstånd av berörda myndigheter i såväl USA som i Finland, samt att vissa andra villkor uppfylls. - Noviant har utvecklats väl sedan vårt förvärv av företaget i slutet av 1996, särskilt efter investeringarna på ca 40 miljoner euro i nya produktionslinjer i Äänekoski och Nijmegen. Rörelseresultatet har mer än fördubblats och företaget har fortsatt att öka sin försäljning och utveckla nya applikationsområden för sina produkter, säger Michael Rosenlew, direktör på Industri Kapital. - J.M. Huber kompletterar Noviant mycket väl och kan erbjuda möjligheter till vidareutveckling för företaget säger Juhani Sammasmaa, VD på Noviant. - Vi ser fram emot att fortsätta vår tillväxtstrategi tillsammans med de nya ägarna. Peter Francis, VD och styrelseordförande på J.M. Huber Corporation kommenterar, -Utifrån ett strategiskt perspektiv utgör Noviant ett utmärkt komplement till Hubers kärnverksamhet och vår verksamhet inom specialkemiprodukter. Förvärvet öppnar nya möjligheter för Huber att expandera inom tre industrier som är avgörande för vår vinsttillväxt: livsmedel, hygienprodukter och läkemedel. Samtidigt ökar Noviant vår andel i papper och energiindustrierna vilka är viktiga försäljningsområden för Huber. Noviant är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av världens mest använda cellulosa eter, carboxymethyl cellulosa (CMC). CMC är en vattenlöslig polymer med ett brett användningsområde inom ett antal industrier så som papper, livsmedel, läkemedel, hygienprodukter, oljeborrning och tvättmedel. Noviant har cirka 450 anställda och rapporterade en omsättning på 188 miljoner euro under 2000. J.M. Huber Corporation är en diversifierad leverantör av processbehandlat material, naturresurser och teknikbaserade tjänster till kunder inom ett flertal industrier bland annat papper, energi, plast och byggindustri. Med en omsättning på över 1 miljard USD är Huber ett av de största familjeägda företagen i USA. Företaget erbjuder helhetslösningar inom ickeorganisk kemiindustri, tredimensionell seismisk forskning, trästrukturer och andra specialiteter. Industri Kapital är ett ledande riskkapitalbolag i Europa med ett totalt förvaltat kapital om över 3 miljarder euro. Sedan 1989 har över 40 investeringar inom olika branscher genomförts. Fondinvesterare är stora nordiska, europeiska och amerikanska institutionella investerare såsom pensionsfonder, investerings- och försäkringsbolag. För ytterligare information kontakta: Michael Rosenlew, direktör, Industri Kapital, +46-70-378 95 25 eller +46-8-678 95 00 Juhani Sammasmaa, VD, Noviant, +358-40-544 1057 Michael Marberry, vice VD, J.M. Huber Corporation, +1-732-603 3621 www.industrikapital.com www.noviant.fi www.huber.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/05/20010605BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/05/20010605BIT00360/bit0001.pdf