Industri Kapital slutför förvärvet av delar av Enterprises från Telia

Industri Kapital slutför förvärvet av delar av Enterprises från Telia Industri Kapital 2000-fonden har idag, efter godkännande från berörda myndigheter, slutfört förvärvet av delar av Telias affärsområde Enterprises. Telia deltar fortsättningsvis som minoritetsägare i verksamheten. De åtta bolag som ingår i avtalet är Swedia Networks AB, Telia Prosoft AB, Respons AB, Validation AB, Telia Swedtel AB, Telia Dokumentation AB (under namnändring till Swedia Comcarta AB), Multicom Security AB och TA Teleadress Information AB och deras respektive dotterbolag. Bolagen har tillsammans 5 622 medarbetare. Överenskommelsen innebär att Industri Kapital kommer att äga 51 procent av den nybildade företagsgruppen och Telia 49 procent. Holdingbolaget för de åtta företagen får namnet Telefos AB. Till VD har utsetts Jan Bruneheim och till viceVD Birgitta Stymne Göransson och Anders Kronqvist. Bakgrundsinformation Telia är Nordens ledande kommunikationsföretag med affärsidén att utveckla och driva den absoluta spetstekniken i ett utpräglat mänskligt perspektiv. Telia vill skapa en ny värld där människor kan frigöra sina möjligheter, privat och i arbetet. Omsättning 2000 var 54 064 MSEK och antalet anställda 29 868. Telia är noterat på OM Stockholmsbörsens A- lista. Industri Kapital är ett av Europas ledande riskkapitalbolag med ett totalt förvaltat kapital om över 3 miljarder euro. Sedan 1989 har över 40 investeringar inom olika branscher genomförts. Fondinvesterare är stora nordiska, europeiska och amerikanska institutionella investerare såsom pensionsfonder, investerings- och försäkringsbolag. För ytterligare information kontakta: Christian Salamon, direktör, Industri Kapital, +46 8 678 95 00 Jan Bruneheim, VD, Telefos, +46 8 406 31 72 www.industrikapital.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/01/20010601BIT00820/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/01/20010601BIT00820/bit0002.pdf