Kemira, Dynea och Sydsvenska Kemi slås samman

KEMIRA, DYNEA OCH SYDSVENSKA KEMI SLÅS SAMMAN * Industri Kapital och finska staten har träffat en principöverenskommelse om att slå samman Kemira, Dynea och Sydsvenska Kemi. * För att fullfölja den föreslagna sammanslagningen kommer Dynea att köpa finska statens aktier i Kemira samt lämna ett offentligt erbjudande till minoritetsaktieägarna i Kemira. * De ovan nämnda transaktionerna sker under förutsättning att vissa villkor uppfylls. Industri Kapital och finska staten har träffat en principöverenskommelse om att skapa en stark global specialkemikoncern genom att slå samman verksamheterna inom Kemira Oyj, Dynea Oy och Sydsvenska Kemi AB. Innan sammanslagningen av Kemira och Dynea kommer Dynea att förvärva Sydsvenska Kemi, som bland annat innehåller Perstorp AB och Neste Oxo AB. Dynea och Sydsvenska Kemi kontrolleras av Industri Kapital. Finska staten är majoritetsägare i Kemira och äger cirka 56 procent av aktierna. Dynea betalar 9,10 euro per aktie i Kemira. Finska staten kommer att erhålla sin ersättning i form av 34 procent av aktierna i den nya koncernen och en likvid om 100 miljoner euro. Efter att det slutliga avtalet mellan finska staten och Industri Kapital undertecknats kommer Dynea att lämna ett offentligt erbjudande avseende förvärv av resterande aktier i Kemira mot ett vederlag om 9,10 euro per aktie. Erbjudandet innebär att de utestående aktierna i Kemira värderas till cirka 1,1 miljard euro. Priset innebär en premie om 33 procent i förhållande till Kemiras vägda genomsnittliga aktiekurs under de senaste 30 handelsdagarna, 51 procent i relation till de senaste 12 månaderna och 53 procent i förhållande till de senaste tre åren. Innan erbjudandet inleds kommer ett prospekt med samtliga villkor att finnas tillgängligt för alla aktieägare i Kemira samt ägare av instrument som berättigar till förvärv av aktier i Kemira. Fullföljandet av det offentliga erbjudandet är villkorat bland annat av att avtalet mellan finska staten och Industri Kapital fullföljs. Efter att erbjudandet fullföljts och minoritetsägarnas aktier inlösts kommer aktien i Kemira att avnoteras. Fullföljandet av avtalet mellan finska staten och Industri Kapital är bland annat villkorat av att den finska riksdagen godkänt avtalet, att due diligence genomförts med tillfredsställande utfall, att garanterad finansiering erhållits för Dyneas köp av Kemira, att nödvändig dokumentation färdigställts, att godkännanden erhållits av konkurrens - och andra myndigheter, inklusive godkännande från Europeiska kommissionen, att Dynea erhållit mer än 90 procent av aktierna i Kemira samt av att Dynea genomfört förvärvet av Sydsvenska Kemi. Efter att avtalet mellan Industri Kapital och finska staten såväl som det offentliga erbjudandet fullföljts kommer finska staten att äga 34 procent av aktierna i den nya koncernen och Industri Kapital, tillsammans med ledningen och medinvesterare, 66 procent av aktierna. Den nya koncernen kommer att ha starka marknadspositioner inom sina kärnverksamheter och uppnå nödvändig kritisk massa för fortsatt expansion. Omsättningen kommer att uppgå till cirka 4,3 miljarder euro (pro forma för räkenskapsåret 2000). Verksamheten kommer att bedrivas i över 40 länder och de huvudsakliga affärsområdena omfattar limhartser (adhesive resins), beläggningskemikalier (coating chemicals), pappers- och pappersmassakemikalier samt kemikalier för vattenbehandling. Moderbolagets hemvist kommer att vara i Finland. Tauno Pihlava, VD i Kemira, föreslås bli nominerad till VD i den nya koncernen. "Vårt mål är att skapa en specialkemikoncern i världsklass och vi är övertygade om att vi i Kemira har funnit en utmärkt partner för att uppnå detta. Kemira är ett mycket bra komplement till Dyno Chemicals, Neste Chemicals och Perstorp", säger Björn Savén, ordförande och VD i Industri Kapital-koncernen. "Genom sammanslagningen skapar vi ett ledande specialkemiföretag med nordisk bas som på bästa sätt kan betjäna sina kunder över hela världen inom pappers- och pappersmassaindustrin, träbearbetningsindustrin samt panel- och ytbehandlingsindustrin", säger Michael Rosenlew, vice VD i Industri Kapital AB. En presskonferens med anledning av transaktionen kommer att hållas i Helsingfors i dag kl. 13.30, lokal tid, på Hotell Strand Inter- Continental (adress: John Stenbergsstranden 4, Helsingfors). För ytterligare information kontakta:Björn Savén, ordförande och VD i Industri Kapital-koncernen tel. +46 8 678 9500 Michael Rosenlew, vice VD i Industri Kapital AB tel. +46 8 678 9500, mob. +46 70 378 9525 Detta pressmeddelande är endast för information och utgör i sig inget säljerbjudande eller begäran om köp av aktier. Det får inte publiceras eller distribueras till eller inom USA, Canada, Australien eller Japan. Kemira Kemira är en kemikoncern med globalt ledande positioner inom sin kärnverksamhet. Kemiras tillväxtområden ligger bland annat inom pappersmassa- och papperskemikalier, kemikalier för vattenbehandling samt färg och täckmaterial. Andra verksamhetsområden är specialgödningsmedel och industrikemikalier, inklusive titandioxid- pigment. Under år 2000 uppgick Kemiras omsättning till cirka 2,5 miljarder euro. Bolaget hade produktionsanläggningar i ett trettiotal länder och en global kundbas. Antalet anställda uppgår till cirka 10 000 personer. Kemiras aktie är noterad på Helsingforsbörsen. www.kemira.com Dynea Dynea är en av världens ledande producenter av industriella limhartser. Limhartser används huvudsakligen i fiber- och spånskiveindustrin, industrin för laminerade träbalkar och träkonstruktioner, mineral- och glasullsindustrin, samt för laminering av papper. Dynea producerar också filmer för spånskivor och fanér samt kemikalier för oljeutvinning. Under år 2000 omsatte Dynea sammanlagt cirka 1,0 miljarder euro. Dynea har över 50 produktionsanläggningar i 25 länder i Europa, Nord- och Sydamerika, Asien och Stillhavsområdet. Företaget har cirka 3 000 anställda. Dynea Oy kontrolleras av Industri Kapital 1997- och Industri Kapital 2000-fonderna. www.dynea.com Sydsvenska Kemi Sydsvenska Kemi AB består av de tidigare verksamheterna inom Perstorp AB och Neste Oxo AB. Idag är Sydsvenska Kemi ett Norden-baserat, internationellt specialkemiföretag med en omsättning om cirka 850 miljoner euro under år 2000. Antalet anställda uppgår till cirka 3 000 personer. Sydsvenska Kemi AB kontrolleras för närvarande av Industri Kapital 2000-fonden. www.perstorp.com www.nesteoxo.com Industri Kapital Industri Kapital är ett ledande riskkapitalbolag i Europa med ett totalt förvaltat kapital om mer än 3 miljarder euro från nordiska, europeiska och internationella investerare. Sedan starten 1989 har Industri Kapital genom sina fyra fonder genomfört 43 strategiska investeringar. Industri Kapitals fonder är för närvarande huvudägare i 25 företag med en total omsättning cirka 12 miljarder euro. Industri Kapital har kontor i London, Hamburg, Oslo och Stockholm. Industri Kapitals mål är att skapa långsiktiga värden i sina innehavda verksamheter. Värden skapas ofta genom bestående verksamhetsförbättringar baserade på en fokuserad strategi, effektivitet i världsklass samt omstruktureringsinitiativ, såväl företagsspecifika som inom respektive bransch. Målet är att uppnå en kombination av uthållig tillväxt och förbättrad lönsamhet. Exempel på företag som Industri Kapital har investerat i är CPS Color Group Oy, Enermet Group Oy, KCI Konecranes International Oyj och Noviant Oy i Finland, Alfa Laval International AB, MacGregor International AB och Nobia AB i Sverige, Dyno Nobel ASA i Norge samt Superfos a/s i Danmark, liksom Intrum Justitia N.V. och Oriflame S.A. De två sistnämnda var tidigare noterade på Londonbörsen (London Stock Exchange). Fondinvesterare är vanligtvis stora nordiska, europeiska och amerikanska institutionella investerare såsom pensionsfonder, investerings- och försäkringsbolag. www.industrikapital.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/31/20010831BIT00730/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/31/20010831BIT00730/bit0002.pdf